Case: God malkerådgivning har givet øget mælkepris
For mælkeproducent Jacob Bjerrum har det altid smittet positivt af på celletallet, når hans kvalitetsrådgiver har været på besøg. Derfor er det vigtigt med et blik udefra.
For mælkeproducent Jacob Bjerrum har det altid smittet positivt af på celletallet, når hans kvalitetsrådgiver har været på besøg. Derfor er det vigtigt med et blik udefra.
Jacob Bjerrum har nok at se til med sine i alt 700 malkekøer og 8 medarbejdere. Derfor tøver han sjældent med at ringe til sin faste rådgiver fra SEGES Mælkekvalitet, Peter Uttrup, hvis celletallet igen bliver for højt, eller hvis han har brug for sparring.
’Vores kvalitetsniveau er godt nok, men det kan godt blive bedre’, fortæller Jacob Bjerrum. ’Jeg ringer til Peter, når jeg kan se på celletallet, at det er blevet forhøjet, men jeg ikke selv kan se, hvordan jeg skal håndtere det. I stedet for, at jeg skubber problemet rundt, får jeg hjælp til at gå målrettet til værks’.
Rådgiver Peter Uttrup har været fast rådgiver på gården siden 2010, og for Jacob Bjerrum er det rådgiverens mange års erfaring og viden, som har betydning for, at han bliver ved med at gøre brug af netop SEGES Mælkekvalitet: ’Jeg ringer til SEGES, fordi de giver en rådgivning, som dækker hele vejen fra teknisk udstyr til malkerens adfærd under malkningen og over for køerne. De kan det hele, hvor andre specialister kun fokuserer på én af delene i rækken’.
For Jacob Bjerrum er det vigtigt med gode, faste rutiner under hver malkning. Hvis der er for stor variation, kan det ses på kvaliteten: ’Min erfaring er, at kvalitetsniveauet afhænger meget af medarbejderne: Hvordan de arbejder med dyrene, hvordan de arbejder sammen indbyrdes, og hvor lang tid de har været på gården’.
’Peter er bedre til at læse den adfærd hos mine ansatte, som kan være årsag til problemerne. Det er jeg ikke selv skarp nok på. Nogle gange kan det være en hjælp, at det er ham, som fortæller dem, hvad der skal gøres anderledes. Så bliver det Peter, der sætter standarden, og det bliver vores udgangspunkt’, fortsætter Jacob Bjerrum.
For rådgiver Peter Uttrup er det ikke nyt at undervise og instruere især udenlandske medarbejdere, og han lægger altid vægt på den gode dialog: ’Det er vigtigt for mig, at vi bliver enige om standarderne. At vi taler sammen om dem, så det bliver en fælles beslutning, at dét og dét skal være anderledes’, fortæller han.
’Siden Peter er kommet ind over, er vores celletal blevet kraftigt reduceret, og det kan godt mærkes på afregningen fra mejeriet’, fortæller Jacob Bjerrum. Rådgiver Peter Uttrup supplerer: ’Der kan være mange penge at hente, selvom celletallet er acceptabelt. Bliver celletallet endnu bedre, kvitteres landmanden ikke bare i øgede kvalitetstillæg, men også i færre yverbetændelser, der kan være en stor udgift. Et rådgivningsbesøg er hurtigt tjent hjem, hvis landmanden min. sparer fire yverbetændelser om året”.
Når Peter Uttrup har været på besøg på en bedrift, sender han efterfølgende en rapport til landmanden med forslag til, hvordan mælkekvaliteten kan højnes: ’Jeg fokuserer altid på maks. tre områder, som jeg vil anbefale, man prioriterer først. Det skal være til at gå til og må ikke være for uoverskueligt’.
For Jacob fungerer rapporten som en umiddelbar handlingsplan, men også som en tjekliste, han kan gå til, hvis mælkekvaliteten igen er faldende: ’Det er rart at have rapporten som udgangspunkt for de samtaler, jeg tager med medarbejderne, hvis jeg kan se, at celletallet er steget. Så kigger vi på de punkter, Peter har påpeget ved sidste besøg, og spørger os selv ’Gør vi det, han påpeger?’, og hvis svaret er ’nej’, så ved vi, hvor vi mangler at tage fat’.
Artiklen har været bragt i KvægNYT nr. 1, 2020