Feedback Form

  

Oprettet: 08-03-2019

Kvægkongres: De 175 medarbejdere har førsteprioritet på Farma Majichov

Medarbejderne har været nøglen til, at Farma Majichov på bare to år er gået fra meget ringe til super yversundhed hos bedriftens 3.200 køer.


Både ledere og øvrigt personale er med til at sætte mål for produktionen på Farma Majichov, og det er i høj grad med til at motivere dem. Foto SEGES

På Farma Majichov i Slovakiet hedder strategien People, Production, Profits – i den rækkefølge. Det primære fokus ligger på personale og dernæst produktionen. Sådan har det været, siden danske Morten Jørgensen for to år siden blev ansat som direktør. Besætningen omfatter 3.200 kø-er fordelt på tre bedrifter, 5.300 ha og 175 medarbejdere. Morten Jørgensen havde ved sin ansættelse ikke meget forstand på køer men masser af management-erfaring fra svinebranchen.

Store udfordringer – stort potentiale

Og der var nok at tage fat på. Medarbejderudskiftningen lå på 46 pct., hvilket bl.a. resulterede i dårlige rutiner i malkestalden, manglende ansvarsfølelse hos personalet, ekstrem dårlig hygiejne og mangelfuldt vedligeholdt malkeanlæg – og dermed alt i alt en yversundhed med meget stort forbedringspotentiale. Til at hjælpe sig med at rette op på situationen, tilknyttede Morten Jørgensen dyrlæge Michael Farre, SEGES som konsulent. Og nøgleordene for de to blev hurtigt fastlagt til: Medarbejdere, hygiejne, vedligehold, diagnostik og behandling. Hvordan de to greb situationen an, kunne man høre dem fortælle i sessionen Yversundhed i store besætninger.

Medarbejderne

”Jeg lagde ud med at tale med alle medarbejderne og gjorde meget ud af at knytte dem til mig i starten,” forklarede Morten Jørgensen.

”Jeg gør fortsat meget ud af at give dem en god følelse af at være i besætningen, og vi arbejder meget med accept og anerkendelse – og at det er ok at lave fejl, men at man fortæller det med det samme. Både ledere og øvrigt personale er desuden med til at sætte mål for produktionen, og det er i høj grad med til at motivere,” forklarede han. Medarbejderudskiftningen er nu reduceret til 14 pct.

Malkeprocedurer og hygiejne

Også Michael Farre arbejder intenst med personalet.

”Vi arbejder hele tiden med træning, feedback, træning, feedback, og vi gennemgår malkeprocedurerne en gang månedligt. Vi bruger rigtig meget tid på at tale om, hvorfor vi gør, som vi gør. Vi har tjeklister og sops på alt, der er relateret til malkning, så alle køer altid malkes ens. Endelig får medarbejderne hver dag feedback på malkedata,” forklarede han. For at undgå stress hos både køer og personale køres med konstant hastighed på karussellen.

”Vi satte simpelthen lås på, så man ikke kan gå og skrue op og ned for hastigheden,” fortalte Michael Farre.

På nuværende tidspunkt er der opbygget en ekstremt god hygiejne i malkestalden. Alt vaskes med vand og sæbe efter hver malkning, så der altid er pinligt rent.

”Det giver også færre pulsatorfejl, fordi den ikke er pladret til med skidt. Så medarbejderne oplever, at tingene simpelthen virker bedre, når der er rent. På den måde prøver vi hele tiden at gøre det nemmere for dem, når vi indfører nye rutiner,” forklarede dyrlægen.

Diagnostik og behandling

I hver af de fire malkestalde er der én medarbejder, som har hovedansvar for yversundheden. De udfører diagnostik og behandler køer. Alle køer strippes, og alle med forandring i mælken tages fra og graden gradueres. Grad 1 og 2 dyrkes, så der kan behandles med udgangspunkt i hvilken bakterie, der er årsagen. Der følges løbende op på behandlingerne.

Markant resultat

Resultatet af Morten Jørgensen og Michael Farres indsats har været en massiv fremgang på bedriften i løbet af kort tid. Celletallet ligger for nuværende på 132.000. Og frekvensen for yverbehandlinger er faldet med 77 pct.

Gør som på Farma Majichov

  • Involver og engager medarbejderne
  • Uddeleger ansvar
  • Fokuser på nøgletal
  • Accepter fejl
  • Hav fokus på forbedringsmuligheder
  • Vær åben – få support til det, du ikke er god til.

 

Se diasshow fra sessionen Yversundhed i store besætninger
 

Artiklen har været bragt i KvægNYT nr. 5, 2019

Sidst bekræftet: 08-03-2019 Oprettet: 08-03-2019 Revideret: 08-03-2019

Forfatter

HusdyrInnovation
Kommunikationskonsulent

Kirsten Foss Marstal

Marketing & Fagkommunikation, Fagkommunikation


Af samme forfatter

Tesco forlanger parvis opstaldning af kalve
Den seneste forskning om opstaldning af kalve har fået supermarkedskæden Tesco til at forlange par- eller gruppevis opstald...
04.10.19
Nu ved jeg at køer har en megalang tunge
At køer selv går ind i en stor maskine og bliver malket var nyt for københavnerpigerne Nanna og Silja, der i forbindelse me...
04.10.19
Kvægnyt nr. 18 - 2019
Nu ved jeg køerne har megalange tunger; Driv forretning som Mærsk; Høj kodødelighed i sommeren 2019 ......
04.10.19
Et, to og tre hjerter til okse-, kalvekød og mejeriprodukter
Dyrevelfærdsmærket udvides til også at omfatte okse- kalvekød og mejeriprodukter. Ordningen forventes at træde i kraft 1. j...
20.09.19
Kvægnyt nr. 17 - 2019
Her taler vi allesammen dansk; Vand giver liv til naturen og bedriften; m.m.
20.09.19