Feedback Form

  

Oprettet: 08-03-2019

Kvægkongres: I skal gøre verden til et bedre sted

Landbruget skal ikke løbe efter forbrugertrends, men selv sætte en dagsorden, som gør verden til et bedre sted. Sådan lød budskabet fra direktørerne i Tænketanken Frej.


Ligesom Mærsk og Carlsberg gør, skal også landbruget gøre noget for at verden bliver et bedre sted. I dag er det ikke nok, bare at producere. Fotos: Colourbox

”Pippireglen lyder: Når man er ekstra stærk, er man forpligtet til at være ekstra sød. Den er I som landmænd nødt til at leve efter. For I fylder meget i det danske landskab – og flere af de landbrugs-relaterede virksomheder ligger i top 20 blandt landets største virksomheder – fx Arla, Danish Crown og DLG. Derfor har I et ekstra ansvar. Som producenter er det ikke nok, at det er lovligt, det I gør. Folk skal også synes, at det er i orden, at I gør, som I gør. Det er det, man kalder legitimitet.”

Omtrent sådan lød introduktionen fra hhv. direktør Marie-Louise Boisen Thøgersen og udviklingsdirektør Iben Krogh Rasmussen fra Tænketanken Frej i sessionen Licence to produce. De to direktører gjorde det på 30 minutter meget klart for deltagerne, at landbruget er nødt til selv at sætte en dagsorden, som gør verden til et bedre sted.

Samarbejdet med DN giver legitimitet

”I skal ikke løbe efter forbrugertrends, men definere hvad det er, I brænder for, og hvordan I vil gøre en forskel. Det, at landbruget har meldt ud, at I sætter mål sammen med Danmarks Natur-fredningsforening – det har givet masser af snak i byen og er meget effektivt til at opnå legitimitet hos politikere og samfundet i det hele taget. Det viser, at I tør sætte en retning. At I er klar til foran-dring og til at gå forrest.

Vær de bedste for verden

”Men vi er jo allerede blandt de mest klimavenlige i verden,” lød det fra salen.

”Ja og det er supergodt. Men klimavenlighed er ikke statisk. Mærsk er også det mest klimavenlige shippingfirma i verden, men har fortsat meget ambitiøse mål. Carlsberg har et mål om ’zero CO2 footprint’. Det gør, at jeg bliver stolt af dem som virksomhed. Det er danske virksomheder, der gør noget godt for verden. Det handler ikke kun om at være de bedste i verden – men om at være de bedste for verden”, lød svaret.

“Det handler ikke kun om at være de bedste i verden – men om at være de bedste for verden.”

 

Artiklen har været bragt i KvægNYT nr. 5, 2019

Sidst bekræftet: 08-03-2019 Oprettet: 08-03-2019 Revideret: 08-03-2019

Forfatter

Marketing og Fagkommunikation
Kommunikationskonsulent

Kirsten Foss Marstal

Marketing & Fagkommunikation, Fagkommunikation


Af samme forfatter

Kvægnyt nr. 16 - 2019
Fokus på medarbejdernes trivsel giver pote; Udsigt til majshøst fra midt i september; Tjek nu for drægtighed før I sender ...
06.09.19
Værktøj i DMS giver overblik over besætningens yverbetændelser
Hvordan ser 2. kalvskøernes yversundhed ud, hvornår i laktationen er der især problemer, og hvad er årsagen? Klik af i DMS-...
23.08.19
Totalt stop for brug af humankritiske antibiotika til kvæg
Fra 1. september er det slut med at bruge 3. og 4. generations cephalosporiner til kvæg. Beslutningen er branchens egen.
23.08.19
Meget mere end fodbold - foreningsliv integrerer udenlandske medarbejdere
Godt netværk og et aktivt liv i fritiden gør livet i Danmark nemmere for udenlandske medarbejdere. For landbrugsmedhjælper ...
23.08.19
Kvægnyt nr. 15 - 2019
Totalt stop for brug ar humankritiske antibiotika til kvæg; Sådan konserverer du årets høst af hestebønner .... m.m
23.08.19