Feedback Form

  

Oprettet: 10-04-2019

Podcast: Forbrugernes accept giver højere indtjening og tiltrækker de unge

Det kan betale sig for landbruget at have et større formål end at tjene penge. Sådan lyder budskabet fra Marie-Louise Boisen og Iben Krog Rasmussen, medstiftere af Tænketanken Frej


Marie-Louise Boisen og Iben Krog Rasmussen fra Tænketanken Frej har et forslag til, hvordan landbruget kan øge indtjeningen og tiltrække de unge til landbrugserhvervet.

Den unge generation af forbrugere går mere op i formål end penge. Derfor skal landmændene have endnu mere fokus på at opnå forbrugernes accept, hvis landbruget skal fremtidssikre sin indtjening og tiltrække de unge til erhvervet.

Direktør Marie-Louise Boisen og udviklingsdirektør Iben Krog Rasmussen fra Tænketanken Frej argumenterede overbevisende på Kvægkongressen 2019 for, at landbrugserhvervet er nødt til at have forbrugerne med sig.

Økonomisk fordel

Har landbruget forbrugernes accept, og dermed licence to produce, kan det på sigt give landmændene en klar økonomisk fordel.

- Kigger man ud i verden på nogle af de virksomheder, som har formået at lave et formål med en større moralsk ramme end bare at tjene penge, ser vi, at det over en periode på 15 år skaber et afkast til virksomhedernes aktionærer, der ligger 14 gange højere end i en gennemsnitlig virksomhed, understregede Marie-Louise Boisen og Iben Krog Rasmussen.

De unge tiltrækkes

Det giver også mange point hos de unge, når virksomheder tør sige, at de arbejder for et større moralsk formål.

- Millenial generationen vil gerne arbejde for noget andet end bare at tjene penge. Arbejde er mere end et sted, hvor man er fra 8-16. Det skal give mening. Og 70 % af de adspurgte millenials siger, at de hellere vil arbejde for en virksomhed, der fokuserer på samfundsmæssige løsninger, slog Marie-Louise Boisen og Iben Krog Rasmussen fast.

Hør podcasten ”Forbrugernes accept giver højere indtjening og tiltrækker de unge” for at blive klogere på, hvordan du opnår legitimitet hos forbrugerne og dermed licence to produce.

Sidst bekræftet: 10-04-2019 Oprettet: 10-04-2019 Revideret: 10-04-2019

Forfatter

HusdyrInnovation
Kommunikationskonsulent

Pernille Pennington

Marketing & Fagkommunikation, Fagkommunikation


Af samme forfatter

Et skarpt fokus på lederrollen kan give en bedre bundlinje
Kører hverdagen nogle gange lidt for hurtigt? Er din hverdag fyldt med brandslukningsopgaver? Måske er det tid at gentænke ...
27.08.19
Bliver grønne obligationer en oplagt finansieringskilde i landbruget?
Tanken om, at grønne obligationer inden for en overskuelig fremtid kan komme til at finansiere vindmøller, biogas- og biora...
25.07.19
For og imod ved selskaber og personligt ejede virksomheder
Er det bedst at vælge selskab eller personligt ejet virksomhed? Det korte svar er, at det afhænger af behov og situation.
31.05.19
Podcast: Syv dyder, der gør din bedrift mere robust
”Der er mange, der har nogle udfordringer.” Men udfordringerne kan løses, fastslår Anders Harck, mælkeproducent og formand ...
12.04.19
Er dit landbrug i krise, kan du få hjælp til at passe på dig selv
Har du brug for at vende din situation? Få et godt råd eller to? Eller tale med andre landmænd i samme situation? Landbruge...
26.03.19