Bemærk: Dokumentet er arkiveret, udløbet 12-12-2019

  

Oprettet: 10-04-2019

Podcast: Forbrugernes accept giver højere indtjening og tiltrækker de unge

Det kan betale sig for landbruget at have et større formål end at tjene penge. Sådan lyder budskabet fra Marie-Louise Boisen og Iben Krog Rasmussen, medstiftere af Tænketanken Frej


Marie-Louise Boisen og Iben Krog Rasmussen fra Tænketanken Frej har et forslag til, hvordan landbruget kan øge indtjeningen og tiltrække de unge til landbrugserhvervet.

Den unge generation af forbrugere går mere op i formål end penge. Derfor skal landmændene have endnu mere fokus på at opnå forbrugernes accept, hvis landbruget skal fremtidssikre sin indtjening og tiltrække de unge til erhvervet.

Direktør Marie-Louise Boisen og udviklingsdirektør Iben Krog Rasmussen fra Tænketanken Frej argumenterede overbevisende på Kvægkongressen 2019 for, at landbrugserhvervet er nødt til at have forbrugerne med sig.

Økonomisk fordel

Har landbruget forbrugernes accept, og dermed licence to produce, kan det på sigt give landmændene en klar økonomisk fordel.

- Kigger man ud i verden på nogle af de virksomheder, som har formået at lave et formål med en større moralsk ramme end bare at tjene penge, ser vi, at det over en periode på 15 år skaber et afkast til virksomhedernes aktionærer, der ligger 14 gange højere end i en gennemsnitlig virksomhed, understregede Marie-Louise Boisen og Iben Krog Rasmussen.

De unge tiltrækkes

Det giver også mange point hos de unge, når virksomheder tør sige, at de arbejder for et større moralsk formål.

- Millenial generationen vil gerne arbejde for noget andet end bare at tjene penge. Arbejde er mere end et sted, hvor man er fra 8-16. Det skal give mening. Og 70 % af de adspurgte millenials siger, at de hellere vil arbejde for en virksomhed, der fokuserer på samfundsmæssige løsninger, slog Marie-Louise Boisen og Iben Krog Rasmussen fast.

Hør podcasten ”Forbrugernes accept giver højere indtjening og tiltrækker de unge” for at blive klogere på, hvordan du opnår legitimitet hos forbrugerne og dermed licence to produce.

Sidst bekræftet: 12-12-2019 Oprettet: 10-04-2019 Revideret: 10-04-2019

Forfatter

HusdyrInnovation
Kommunikationskonsulent

Pernille Pennington

Fagkommunikation


Af samme forfatter

REMINDER: Husk WEBINAR for landmænd og finansielle rådgivere: SEGES tager temperaturen på priser og markeder
Få trends og tendenser for råvaremarkedet, priser og landbrugets økonomi præsenteret på et webinar torsdag den 27. februar....
20.02.20
Et minivådområde er et plus i salgsopstillingen
Svineproducent Christian Pries Andersen fik et minivådområde med i købet, da han i 2015 overtog en gård fra sin tidligere a...
27.01.20
Vores marker er absolut blevet mere dyrkningssikre
Knud Thing er den stolte ejer af det til dato største minivådområde i Danmark med et drænopland på 230 ha og et vandspejl p...
23.01.20
Pumpen kører på den strøm, vindmøllen laver
Henrik Larsens minivådområde kører upåklageligt: Hvis den lille pumpe, som får el fra vindmøllen, ikke kan klare vandmasser...
20.01.20
Bliv klogere på minivådområder
Overvejer du at etablere et minivådområde for at komme udledningen af næringsstoffer til livs? Er du usikker på, hvordan et...
13.01.20