Feedback Form

  

Oprettet: 23-08-2019

Lokale fødevarer betyder mest i Sverige og Norge

Opfattelsen af kvalitetsfødevarer er ikke helt ens i Danmark, Norge og Sverige. Det viser en ny forbrugerundersøgelse, der sammenligner forbrugernes holdninger til okse- og lammekød i de tre lande.


I Danmark er der større afstand fra jord til bord end i Norge og Sverige, viser en ny undersøgelse.Foto: Colourbox

Hvis det skal være godt, skal det være produceret i ens eget land. National oprindelse forbindes typisk med høj kvalitet, dyrevelfærd, tillid til producenterne og fødevaresikkerhed. I Sverige er disse parametre dog meget vigtigere end i Norge, og Danmark er det land, hvor det tillægges mindst betydning.

Det viser en ny undersøgelse af forbrugernes holdninger til okse- og lammekød i Danmark, Sverige og Norge, foretaget af professor Karen Brunsø og videnskabelig assistent Mathilde Tønnesen, Aarhus Universitet.

Undersøgelsen viser, at det opfattes som særlig godt, når okse- og lammekød stammer fra lokale producenter. Det synes man i hvert fald, hvis man bor i to af vore nordiske nabolande.

”I Norge og Sverige er man langt mere bevidst om afstand, og man har klare præferencer for det, der er lokalt produceret. I Danmark er der større afstand fra jord til bord, og det er som om, at landbruget ikke er noget, der sker tæt på mig. Danskere foretrækker også okse- og lammekød af national oprindelse, men holdningen er, at sikker import også er rigtig godt, det kan for eksempel være fra Tyskland, som også opfattes som ’kort afstand’,” fortæller Karen Brunsø, da hun fremlægger resultaterne på slutkonferencen for et stort interregionalt projekt om forbrugerdrevet afsætning af okse- og lammekød.

Små producenter og fokus på kvalitet

Generelt ligner opfattelsen af dyrevelfærd og kvalitetskød hinanden mere i Norge og Sverige, hvor opfattelsen i Danmark stikker lidt mere ud, fortæller de to forskere. Særligt i Norge er der en meget udbredt opfattelse af, at okse- og lammekød er af højere kvalitet, når det kommer fra små og lokale producenter. Og så skal dyrene helst have gået ude.

”I Norge så vi det største fokus på, om dyret var opvokset på stald eller friland. Og så er man altså lige en tanke længere i forhold til stress-minimering i Norge. Vi oplevede en overraskende stor opmærksomhed om mobile slagterier og transporttid blandt de norske forbrugere,” fortæller Karen Brunsø med et smil.

Også i Sverige vil forbrugeren helst, at kødet er svensk og lokalt. Afstanden fra jord til bord betyder noget, og så er der i Sverige en større opmærksomhed på kødkvalitet, smag og tekstur i kødet end i Norge og Danmark.

Pris – og dansk landbrug er okay

Danske forbrugeres hovedfokus ligger på pris. Og pungen ligger også væsentlig dybere i den danske forbrugers lomme end den gør hos vores nordiske naboer.

”I Danmark tænker man value for money før noget andet. Det er pris, pris, pris, der først og fremmest kendetegner den danske forbruger. Men samtidig er der også en opfattelse af, at dansk landbrug egentlig er okay, man har en fornemmelse af, at der generelt er styr på tingene. Så når man har en generel opfattelse af, at forholdene for de danske dyr er fine, kan man ikke se en grund til at betale mere,” forklarer Karen Brunsø.

 

Artiklen har været bragt i KvægNYT nr. 15, 2019


Sidst bekræftet: 23-08-2019 Oprettet: 23-08-2019 Revideret: 23-08-2019

Forfatter

Marketing og Fagkommunikation
Kommunikationskonsulent

Lone Sylvest Søgaard

Marketing & Fagkommunikation, Fagkommunikation


Af samme forfatter

Ny side samler materiale om kvæg på engelsk
Gør dine udenlandske medarbejdere endnu dygtigere med film, digitale kurser, faktaark og meget mere. Find det på: www.land...
20.09.19
Kvægnyt nr. 17 - 2019
Her taler vi allesammen dansk; Vand giver liv til naturen og bedriften; m.m.
20.09.19
Kvægnyt nr. 16 - 2019
Fokus på medarbejdernes trivsel giver pote; Udsigt til majshøst fra midt i september; Tjek nu for drægtighed før I sender ...
06.09.19
Kvægnyt nr. 15 - 2019
Totalt stop for brug ar humankritiske antibiotika til kvæg; Sådan konserverer du årets høst af hestebønner .... m.m
23.08.19
Kvægnyt nr. 14 - 2019
Reducer klimaaftryk og tjen flere penge; IFCN spår positive takter for den globale mælkeproduktion de næste 20 år; Bliv klo...
09.08.19