Bemærk: Dokumentet er arkiveret, udløbet 11-01-2020

  

Oprettet: 12-01-2018

Sådan praktiserer vi bæredygtighed på bedriften

Hos Yke og Rein Kloppenburg betyder bæredygtighed blandt andet køer på græs og medarbejdere i erfagruppe.

Hos Yke og Rein Kloppenburg betyder bæredygtighed blandt andet køer på græs og medarbejdere i erfagruppe.

Bæredygtighed og CSR er diffuse begreber, der dækker over mange forhold. Alt i alt handler det om det ansvar, en virksomhed tager for det samfund, den er en del af. Det kan være i form af forholdene for medarbejderne, hensynet til miljøet og i forhold til det produkt, man producerer.

For mælkeproducent Yke Kloppenburg fra Gislinge ved Holbæk betyder bæredygtighed blandt andet, at hun tager ansvar for at motivere og efteruddanne bedriftens tre ukrainske medarbejdere. Blandt andet er de med i en erfagruppe sammen med medarbejdere fra tre andre bedrifter. Til gruppen er også knyttet en rådgiver.

”Det virker utrolig godt. Fra den sidste bedrift, vi har fået med i gruppen, fortalte ejeren glædestrålende, at han aldrig havde set sine medarbejdere så glade og positive som efter mødet i erfagruppen. Og det kan jeg nikke genkendende til. Det giver dem meget både fagligt og socialt,” fortæller Yke Kloppenburg.

I erfagruppen har de blandt andet arbejdet med malkning og mælkekvalitet, og næste emne bliver klovsundhed. Medarbejderne er i direkte dialog med gruppens rådgiver, hvilket er med til at få dem til at føle sig set og taget alvorligt.

”Det er jo et led i at få tingene til at ske hjemme på bedriften,” forklarer Yke om det motiverende tiltag.

Viser køerne frem

Denne sommer er bedriften netop begyndt at lukke køerne på græs. Og Yke Kloppenburg har straks mærket omgivelsernes reaktion.

”Det har givet så meget positivt, når man fx møder forbrugerne nede i Brugsen. Det er meget lettere at få gang i snakken. Så jeg tænker faktisk, at der er mange, der kunne få glæde af bare at lukke goldkøerne ud. Så viser vi vores køer frem hver dag, i stedet for at det kun er traktoren og gyllevognen, forbrugerne ser,” lyder det fra Yke Kloppenburg.

Mælken sælger ikke sig selv

Men hvorfor skal man bruge tid på at vise frem, forklare og være i dialog? Yke Kloppenburg er ikke i tvivl. Hun peger på, at man som mælkeproducent indtil nu har været i den helt specielle situation, at varen har solgt sig selv. Men den virkelighed er sandsynligvis under forandring.

”Det er så dejlig let som mælkeproducent, at tankbilen automatisk kommer og henter det, du producerer. Men sådan bliver det nok ikke ved med at være. I fremtiden må vi i samarbejde med vores andelsvirksomheder alle sammen bidrage til den gode historie om vores produkt,” mener hun.

Strategi og forbrugerdialog på kongressen

En væsentlig del af strategien er at styrke dialogen med forbrugerne. Hør kommunikationsdirektør i L&F Christian Hüttemeyers bud på, hvordan det kan lade sig gøre. I sessionen får du også mulighed for at komme i dialog med formand Chr. Lund og direktør Gitte Grønbæk om Strategi 2020. Hvorfor har vi de mål, vi har – og er det de rigtige?

Tirsdag den 27. februar kl. 9.30-10.15 i sessionen ’Kvægs Strategi – er du enig?’

www.kvægkongres.dk

 

Bæredygtighed fylder meget i kvægsektorens Strategi 2020. Se hele strategien her

 

Relaterede links:
Kvægs Strategi 2020: Vi skal have forbrugeren meget tættere på
Kvægbrugere skal blive bedre til at tjene penge

Artiklen har været bragt i KvægNYT nr. 1, 2018

Sidst bekræftet: 12-01-2018 Oprettet: 12-01-2018 Revideret: 12-01-2018

Forfatter

Kvæg
Kommunikationskonsulent

Lone Sylvest Søgaard

Fagkommunikation


Af samme forfatter

Du skal kende din fremstillingspris på grovfoder
Du skylder dig selv at udnytte de muligheder, der er i at komme tættere på økonomien i din grovfoderproduktion, mener Chris...
24.01.20
Kvægnyt nr. 2 - 2020
Læs bl.a. om: SEGES rykker ud til kvægbesætninger med salmonella; Du skal kende din fremstillingspris på grovfoder; Sådan k...
24.01.20
24.-25.02.2020: Kvægkongres 2020
Kom med til kvægbranchens største faglige begivenhed den 24.-25. februar 2020
15.01.20
Kvægnyt nr. 23 - 2019
Læs om: Sådan kan du hente store besparelser i malkestalden; Brug af kønssorteret sæd er en fordel ved forlænget laktation;...
13.12.19