Feedback Form

  

Oprettet: 12-01-2018

Kvægs Strategi 2020: Vi skal have forbrugeren meget tættere på

Forbrugerkontakt og bæredygtighed sætter sit præg på kvægsektorens nye strategi.

Det plejer at handle om ydelse, celletal og tilvækst. Og det gør strategien stadig. Men samtidig har bæredygtighed og forbrugerkontakt fået en fremtrædende plads i kvægsektorens Strategi 2020. Blandt andet fremgår det, at kvægbrugets strategiske mål er:

  • Positiv og tæt dialog med forbrugeren
  • God ledelse og attraktive arbejdspladser
  • Konkurrencedygtig produktion og profitable investeringer
  • Miljø- og klimavenlig mælk, okse- og kalvekød med recirkulering af næringsstoffer
  • Høj dyrevelfærd og et minimalt men ansvarligt antibiotikaforbrug
  • Plads til natur og biodiversitet på alle bedrifter.

Der er altså tale om strategiske mål, der er meget mere forbrugervendte, end vi er vant til. Ifølge formand for L&F, Kvæg, Chr. Lund, betyder de nye strategiske mål ikke nødvendigvis, at vi skal gøre så meget anderledes, end vi plejer. Men vi skal blive meget bedre til at fortælle vores omgivelser om alt det, vi gør, og hvorfor vi gør det.

”Det handler utrolig meget om italesættelse. At vi er bevidste om det, vi gør ude på bedrifterne, set i lyset af den dagsorden, der er i samfundet. Og at vi bliver meget bedre til at fortæller om det til vores omverden,” lyder det fra Chr. Lund.

For eksempel har mange kvægbrugere naturperler på bedriften, som fremmer biodiversiteten. Og når man nyder de naturoplevelser, det giver, skal man huske at fortælle forbrugerne det. Det kan være på Facebook, når man holder åbent hus og inviterer forbrugerne indenfor, eller hvordan man nu kan komme af sted med det.

På samme måde er det vigtigt at fortælle forbrugerne, hvor meget vi og vores medarbejdere holder af vores køer. Vi lægger mærke til de sjove kendetegn, vores yndlingskøer har, og deler de sjove historier med hinanden. Hvis vi også deler dem med forbrugerne, er det med til at formidle den glæde og stolthed, vi føler over for de dyr, vi har ansvaret for.

CSR rykker ind i kvægbruget

Fokus på bæredygtighed og forbrugerønsker har været omdrejningspunktet i større virksomheder i adskillige år – kendt som CSR (Corporate Social Responsibility) som kan oversættes til ’virksomhedens samfundsansvar’. I andre brancher ville CSR og fokus på bæredygtighed typisk ikke fylde så meget i relativt små virksomheder, som kvægbrug er. Men to forhold betyder, at vi som kvægbrugere bliver nødt til at håndtere CSR lige så seriøst, som det kræves af større virksomheder:

”For det første, så er vi enormt synlige i landskabet. Vi fylder på markerne og på vejene, så alle har en holdning til os. For det andet producerer vi fødevarer, og alle har holdninger til – og følelser for det, de spiser. Derfor er vi nødt til at italesætte alt det, vi gør i forhold til bæredygtighed og samfundsansvar,” forklarer Chr. Lund.

Det mener vi med bæredygtighed:

God ledelse, attraktive arbejdspladser og god økonomi

  • Vi passer på dyrene. Vores dyr har høj dyrevelfærd, og vi har et af de laveste antibiotikaforbrug i verden. Vores dyr går løse i åbne stalde med masser af plads og luft
  • Vi passer på naturen. Vi laver naturpleje og fremmer biodiversitet
  • Vi passer på klima og miljø ved at producere ressourceeffektivt og optimalt. Vi minimerer tab til omgivelserne og skaber en bedre økonomisk og miljømæssig bundlinje
  • Vi producerer mælk og kød, som er byggesten i en sund ernæring.

 

Strategi og forbrugerdialog på kongressen

En væsentlig del af strategien er at styrke dialogen med forbrugerne. Hør kommunikationsdirektør i L&F Christian Hüttemeyers bud på, hvordan det kan lade sig gøre. I sessionen får du også mulighed for at komme i dialog med formand Chr. Lund og direktør Gitte Grønbæk om Strategi 2020. Hvorfor har vi de mål, vi har – og er det de rigtige?

Tirsdag den 27. februar kl. 9.30-10.15 i sessionen ’Kvægs Strategi – er du enig?’

www.kvægkongres.dk

 

Læs hele Strategi 2020 på www.landbrugsinfo.dk/kvaeg

Relaterede links:
Sådan praktiserer vi bæredygtighed på bedriften
Kvægbrugere skal blive bedre til at tjene penge

Artiklen har været bragt i KvægNYT nr. 1, 2018

Sidst bekræftet: 12-01-2018 Oprettet: 12-01-2018 Revideret: 12-01-2018

Forfatter

Kvæg
Kommunikationskonsulent

Lone Sylvest Søgaard

Marketing & Fagkommunikation, Events og Fagkommunikation


Af samme forfatter

Kvægbrugere skal blive bedre til at tjene penge
Kvægsektorens Strategi 2020 fokuserer på virksomhedsledelse og indtjening.
12.01.18
Sådan praktiserer vi bæredygtighed på bedriften
Hos Yke og Rein Kloppenburg betyder bæredygtighed blandt andet køer på græs og medarbejdere i erfagruppe.
12.01.18
KvægNyt nr. 1 - 2018
Tema: Strategi 2020
11.01.18
Lær at tilpasse lister i DMS Dyreregistrering
Et gratis, digitalt mini-kursus kan lære dig at lave smarte lister i DMS Dyregistrering.
10.01.18
”Tænk, hvis vi har købt dyrt soja til ingen nytte”
Soja er helt væk fra foderplanen hos Bente og Henrik Høj, og køerne holder ydelsen fint med raps som eneste proteinkilde.
15.12.17