Økonomi og ledelse

Værdiansættelse

Beskrivelse af værdiansættelsesmetoder.

Der er fire værdiansættelsesmetoder:

  • DCF-metoden
  • Sammenligningsmetoden
  • Substansmetoden
  • Mæglermetoden
De fire værdiansættelsesmetoder.

Læs mere om de fire værdiansættelsesmetoder i notatet Værdiansættelsesmetoder.

Vi benytter DCF-modellen som værdiansættelsesmetode og har med baggrund i DCF-modellen udviklet et værdiansættelsesværktøj til brug ved due diligence. Værktøjet er et regneark kaldet Værktøj til due diligence.

DCF-modellen som værdiansættelsesmetode

Du finder en vejledning til regnearket i notatet Værktøj til due diligence.

Når sælger skal værdiansætte

Hvis du som ejer af en virksomhed skal sælge eller vil optimere din virksomhed, så kan du indenfor due diligence-værdiansættelsesprocessen lave din egen værdiansættelse af virksomheden ved hjælp af en strategisk regnskabsanalyse.

Notatet Strategisk regnskabsanalyse forklarer, hvad en strategisk regnskabsanalyse er, og hvad du kan bruge den til.

Emneord

Vil du vide mere?

Støttet af