Feedback Form

Bemærk: Dokumentet er arkiveret, udløbet 29-06-2019

  

Oprettet: 29-06-2017

Amerikanske mælkeproducenter sikrer sig mod lave mælkepriser

Både store og små amerikanske mælke- producenter kaster sig over alternativ afsætning.

Under et besøg i staterne Iowa og Wisconsin, USA, mødte to konsulenter fra SEGES to mælkeproducenter, som havde kombineret mælkeproduktionen med eget gårdmejeri, hvilket gav en økonomisk buffer i perioder med lave mælkepriser.

Brøderne Crave fra Wisconsin har en større virksomhed med 2.100 malkekøer, 1.100 ha og eget mejeri. Omkring halvdelen af årets mælkeproduktion sælges, mens den resterende del videreforabejdes i gårdmejeriet, der producer ost. Når mælkepriserne er lave, sendes mælken til gårdmejeriet, og når mælkepriserne er høje, sælges mælken. På denne måde maksimerer familien det økonomiske udbytte, hvilket giver virksomheden en styrke i perioder med lave mælkepriser.

Virksomheden er et familieforetagende, hvor ansvaret for forskellige dele af produktionen er nøje uddeligeret. Mælkeproducent Tom Crave forklarer:

”Når virksomheden favner så bredt, er det vigtigt, at vi specialiserer os inden for hvert vores område, da det er umuligt at holde styr på hvert aspekt af produktionen.”

Efter hans mening resulterer uddeligeringen af ansvarsopgaver i, at hvert led af produktionen optimeres.

”Derudover mindskes uenigheder mellem familiemedlemmer, hvilket også er praktisk i en familiedrevet virksomhed,” fortæller Tom Crave med et smil på læben.

Mælkeproducent med tre butikker

En mindre mælkeproducent fra staten Iowa har også valgt en alternativ virksomhedsmodel, der har sikret bedriften på trods af forældede produktionsforhold. Producenten Jay Hansen har 150 malkekøer, 182 ha, et lille mejeri samt tre butikker. Familien har formået at skabe højværdiprodukter som mælk, ost og is, der sælges under eget mærke Hansens Farm Fresh Dairy. Produkterne forhandles i forretninger i lokalområdet, og familien har ligeledes opstartet butikker, som udelukkende sælger deres produkter. Det er lykkedes familien at skabe et ’brand’ omkring deres produkter, hvilket har givet dem en konkurrencemæssig fordel.

Besøget i USA er en del af et projekt hos SEGES, der sammenligner danske og udenlandske konkurrencevilkår i forhold til miljø, skatter og afgifter, tilskud, dyrevelfærd, priser og effektivitet samt lån og finansiering. Resultatet forventes klar i slutningen af 2017.

Relaterede links:

Fuldt fokus på bundlinjen i USA

Miljøregulering fylder mindre i USA

Artiklen har været bragt i KvægNYT nr. 13, 2017

Sidst bekræftet: 29-06-2017 Oprettet: 29-06-2017 Revideret: 29-06-2017

Forfatter

Kvæg
Konsulent

Mette Langgaard Jensen

PlanteInnovation


Af samme forfatter

Så gode er laboratorierne til at analysere prøver af jord, gylle og planter
Der er gennemført kontrol med kvaliteten af jord-, gylle- og planteanalyser hos kommercielle laboratorier i sæsonen 2018-20...
16.08.19
Manual for udtagning af jordprøver på landbrugsjord
Jordprøver skal udtages og håndteres i henhold til denne vejledning med mindre andet er aftalt med landmanden eller en ande...
13.08.19
Bor til majs
Majsen er igen i år meget udsat for specielt bormangel på grund af det tørre vejr. Forsøg med mikronæringsstoffer til majs ...
16.05.19
Kontrollér vårbyggen for manganmangel
Tjek vårbygmarkerne for manganmangel nu, og udsprøjt mangan ved konstateret mangel.
30.04.19
Blanding af bor-produkter med ukrudtsmidler til majs
Der er mulighed for at lave tankblandinger med bormidler, sammen med de gængse ukrudtsmidler til majs.
11.04.19

Læs også