Feedback Form

  

Oprettet: 03-11-2017

Få succes på plantekongressen - de 10 bud

1

1. Tænk på dine tilhørere

 

+

÷

Det kan ikke siges tydeligt nok: Tænk på dine tilhørere, når du forbereder dit indlæg. Dine tilhørere er overvejende landmænd og/eller rådgivere. Hvad har de nytte af at høre?

Jo bedre de kan følge med og forstå dit indlæg, jo bedre oplevelse får de.

 

Glemt alt om, at indlægget også skal være fint for dine kolleger. Plantekongressen er ikke en forskerkongres! Hvis du overfodrer dine tilhørere, så de ikke kan følge dig, mister de nemt tråden i indlægget.

2. Hvad er budskabet?

 

+

÷

Hvad skal deltagerne huske, når de forlader lokalet?

Formuler et eller få klare budskaber og fokusér på dem.

Opsummér gerne budskaberne i slutningen af dit indlæg.

 

Du ved en masse om dit emne, men lad endelig være med at ville fortælle det hele.

3. Starten er vigtig

+

÷

De første minutter er afgørende for at få deltagerne med.

Fortæl tydeligt, hvad dit indlæg handler om.

Det er ok at være nervøs i starten. Du er velforberedt og ved det går over, når du kommer i gang.

 

Start aldrig med beklagelser.

Brug heller ikke en masse tid på at fortælle om det, du ikke kommer ind på.

4. Tal tydeligt og vis engagement

+

÷

Det vigtigste ved indlægget er dig, og det du siger – ikke dit diasshow.

Se ud på deltagerne – og kun lidt op på lærredet. Tal højt og tydeligt, og hold gerne små pauser i talestrømmen.

Hold gerne flere generalprøver, så du har styr på formuleringer og tiden.

Medbring stikord på papir eller på talekort.

 

Læs ikke direkte op fra manuskriptet. Det virker monotont og kedeligt.

Undgå at tale for hurtigt eller jappe.

5. Brug få, velvalgte dias

+

÷

Hvert eneste af dine dias skal have et formål – f.eks. et diagram, en tabel, et foto eller lignende. Det kan også være udvalgte stikord og konklusioner.

Dine dias skal først og fremmest vise det, der er nemmere at forstå med øjnene end med ord.

 

Deltagerne kan ikke få fuldt udbytte af, det du siger, hvis de samtidig skal læse en masse ord på dine dias.

Skån tilhørerne for at skulle læse sig gennem dit indlæg, mens du taler. 

 

6. Det enkelte dias er tydeligt og flot

+

÷

Brug store skrifttyper (mindst punkt 28), så alle tydeligt kan læse teksten.

Bearbejd tabeller, så de kun viser de helt centrale tal.

Husk at forklare tydeligt, hvad tabeller og figurer viser. Giv tilhørerne tid til at forstå, hvordan de er bygget op.

Brug gerne fotos og videoer, som illustrerer, det du siger.

 

Undgå at bruge helt specielle skrifttyper, farver og avancerede animationer. Det tager nemt fokus fra indholdet.

Fald ikke for fristelsen til at vise store imponerende tabeller og indviklede figurer, som tilhørerne ikke kan se tydeligt eller er vanskelige at forstå.

Undgå mørke, utydelige billeder.

7. Rigtige historier fænger

+

÷

Har du mulighed for det, er det godt at inddrage små konkrete (måske pudsige) oplevelser og fortællinger fra det virkelige liv.

Vis gerne fotos, som viser konkrete situationer.  

 

Spring dårlige vittigheder og ikke-sigende historier over. 

Undgå at fortælle detaljeret om forsøgets udførelse, forsøgsmetodik mv.

8. Hold tiden

+

÷

Der er et stramt program for plantekongressen, så det er vigtigt, du overholder tiden. I en god og vellykket session er der tid til at besvare spørgsmål fra salen.

 

Mødelederen vil give dig gult kort, når det er tid at afslutte, men det er bedst at have timet indlægget selv.

9. Hold generalprøve

+

÷

Det er vigtigt, at du holder en generalprøve, f.eks. for dine kolleger, og får bemærkninger og gode råd til din fremlæggelse. Så kan du lave en endnu bedre præstation på kongressen.

 

Mød ikke op til generalprøverne med et halvfærdigt indlæg. Indlægget skal også være forberedt, så det passer med den tid, du har til rådighed på kongressen.

10. Hold ud!

+

÷

Det er et stort arbejde at præstere et godt indlæg. Lyt til kollegernes kommentarer, og vær selvkritisk undervejs.

 

 

 

 

Held og lykke med en god præsentation

 

                                         
Sidst bekræftet: 03-11-2017 Oprettet: 03-11-2017 Revideret: 03-11-2017

Forfatter

Planter & Miljø
Specialkonsulent

Bodil Pedersen

Marketing & Fagkommunikation, Events og Fagkommunikation