Feedback Form

Bemærk: Dokumentet er arkiveret, udløbet 31-07-2019

  

Oprettet: 31-05-2019

Til kamp for et sikrere arbejdsmiljø

Med en ny kampagne vil SEGES Arbejdsmiljø sætte fokus på at gøre landbruget til et mere sikkert sted at arbejde.


Maskotten STOP OP-Bob skal få landmændene til at stoppe op og tænke sig godt om, før de tager fat på en opgave.

Hos SEGES Arbejdsmiljø er der stort fokus på at gøre landbrugets arbejdsmiljø mere sikkert.

En længere periode med alvorlige ulykker i netop landbruget gør, at der nu skal gøres en ekstra indsats for at gøre arbejdsmiljøet for de mange landmænd og ansatte i landbruget mindre farligt.

Derfor har SEGES Arbejdsmiljø sat en ny kampagne i søen. Med udgangspunkt i de tre faser; STOP – TÆNK – ARBEJD er kampagnens formål at få dem, der arbejder i landbruget til at overveje situationen en ekstra gang – før man kaster sig ud i en opgave, som potentielt kan være farlig.

”Vi vil have nedbragt de kedelige ulykkesstatistikker, vi har set gennem længere tid. Og STOP-OP kampagnen, som vi kalder den, er en måde at sætte fokus på, hvad man som landmand helt konkret kan arbejde med,” siger arbejdsmiljøchef hos SEGES, Helle Birk Domino.

Blinklys-maskot stiller skarpt

Kampagnen lancerer en maskot, som skal guide landmændene til en mere sikker arbejdsdag. Det gør han ved at takle konkrete udfordringer med gode råd og vejledning i, hvordan landmanden eller medarbejderen kan gribe en mere sikker arbejdsdag an.

”Vi kalder ham STOP OP-Bob. Det er selvfølgelig sagt med et smil på læben men også med alvor. For hans budskab er klart. Det er en rigtig god idé at stoppe op og tænke sig godt om, inden man skal i gang med en svær opgave,” siger Helle Birk Domino.

Kampagnen foregår på facebooksiden Agri-safety, som drives af SEGES Arbejdsmiljø. Og her kommer maskotten med anbefalinger til at skabe et mere sikkert arbejdsmiljø. Derfor følger han landmandens årshjul tæt, så anbefalingerne passer til den situation og de opgaver, landmanden konkret arbejder med på det pågældende tidspunkt.

”For os er det ekstremt vigtigt, at de input, vi kommer med, er relevante og brugbare for landmanden. Det nytter ikke noget, at vi snakker om høstopgaver i februar måned,” siger Helle Birk Domino.

Gode idéer skal belønnes

Kampagnen for bedre arbejdsmiljø vil bringe gode eksempler fra virkeligheden ud til andre landmænd. Helt konkret vil SEGES Arbejdsmiljø præmiere gode idéer. Meningen er, at de skal inspirere andre landmænd til at følge eksemplerne.

”Hver anden uge vil SEGES Arbejdsmiljø kåre de bedste initiativer og tiltag ude på bedrifterne. Det præmieres med en kage til kaffen og fire STOP OP-kopper, som kan gøre kaffepausen lidt hyggeligere hos dem, der har gjort en ekstra indsats,” siger Helle Birk Domino.

Artiklen har været bragt i KvægNYT nr. 11, 2019

 

 

Sidst bekræftet: 31-05-2019 Oprettet: 31-05-2019 Revideret: 31-05-2019

Forfatter

Anlæg & Miljø
Kommunikationskonsulent

Erik Suhr

Fagkommunikation


Af samme forfatter

Direktørrolle giver frihed og skaber resultater
Ved at uddelegere stadig flere arbejdsopgaver er direktørrollen blevet til hovedparten af mælkeproducent Jacob Stensigs arb...
18.10.19
Gårdrådet hjælper strategien på rette kurs
Et gårdråd bestående af erfarne kræfter hjælper Mogens Jeppesen til at træffe de rigtige beslutninger på bedriften.
20.09.19
Nye digitale kurser på engelsk
SEGES har produceret to nye digitale kurser på engelsk til bedriftens udenlandske medarbejdere.
09.08.19
Business Check var en øjenåbner
Svineproducent og planteavler Claudi Lange fra Følle på Djursland har brugt Business Check i mange år. Faktisk kan han slet...
13.06.19
Podcast om arbejdsmiljø på kvægbedriften – del 2
Kom en tur med rundt på bedriften – hvor kan arbejdsmiljøet blive mere sikkert?
17.05.19