Jura, Fjerkræ, Grise, Heste, Kvæg

Ny husdyrgodkendelses- bekendtgørelse pr. 1. januar 2021

De specifikke VVM-regler, der gælder for husdyrbrug, er præciseret, så teksten ligger tættere op ad VVM-direktivets tekst. Der er ikke tale om en ændret retsstilling. Desuden er §§ 50 og 55 justeret.

Baggrunden for ændringerne i husdyrgodkendelses- bekendtgørelsen pr. 1. januar 2021

VVM

Ændringerne vedr. VVM er sket på baggrund af EU-kommissionens kritik af Danmarks gennemførelse af VVM-direktivet. Kritikken er fremsat i en såkaldt åbningsskrivelse som Danmark modtog i 2019.

VVM-direktivet er hovedsageligt gennemført i miljøvurderingsloven, men den danske husdyrregulering indeholder også bestemmelser, som gennemfører direktivet. (Danmark har siden 2007 valgt at implementere projekttypen intensiv husdyravl i særskilte regler i husdyrbrugloven). 

Kritikken fra EU har medført, at miljøvurderingsloven er blevet præciseret. Da husdyrreguleringen skal forstås i overensstemmelse med miljøvurderingsloven, har man også præciseret en række bestemmelser vedr. VVM i husdyrbrugloven og i husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen. 

Du kan læse om præciseringerne i husdyrbrugloven i artiklen ”Ændringer i husdyrbrugloven pr. 1. januar 2021” her på LandbrugsInfo.

§ 50

Justeringen af § 50, som handler om indberetningspligt til kommunen for IE-husdyrbrug, er sket på baggrund af ønsker fra landbrugskommunerne.

§ 55

Justeringen af § 55, stk. 3, som handler om, hvornår en afgørelse, tilladelse eller godkendelse, hvori der ikke er fastsat et produktionsareal, er udnyttet, er sket for at rette op på en utilsigtet ændring af bestemmelsens ordlyd ved sidste ændring af bekendtgørelsen.


Se husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen i Regelinfo.

Ændringer i husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen pr. 1. januar 2021

  • Med definitionen videreføres den gældende retstilstand.

    Definitionen fastsætter den proces, som kommunen og ansøger skal gennemføre for at overholde VVM-direktivet, når der er tale om en ansøgning om godkendelse eller tilladelse efter husdyrbruglovens §§ 16 a eller 16 b, som er omfattet af kravet om miljøkonsekvensvurdering. Processen skal gennemføres før godkendelse eller tilladelse kan gives. 
    Det fremgår af bekendtgørelsens § 4, stk. 4, hvilke ansøgninger, der er omfattet af kravet om en miljøkonsekvensvurdering.

    Definitionen:

    ”Miljøkonsekvensvurdering: En proces, der består af:

    a) Ansøgerens udfærdigelse og fremlæggelse af en miljøkonsekvensrapport, jf. § 4, stk. 4.
    b) Kommunalbestyrelsens gennemførelse af høringer af offentligheden og berørte myndigheder og af berørte stater i henhold til §§ 60 og 65.
    c) Kommunalbestyrelsens undersøgelse af de i miljøkonsekvensrapporten fremlagte oplysninger og eventuelle supplerende oplysninger, som ansøgeren om nødvendigt har fremlagt i overensstemmelse med § 4, stk. 1 og 2, og af eventuelle relevante oplysninger modtaget via høringer i henhold til §§ 60 og 65.
    d) Kommunalbestyrelsens begrundede konklusion om et projekts væsentlige indvirkning på miljøet under hensyntagen til resultaterne af den i litra c omhandlede undersøgelse og kommunalbestyrelsens egen supplerende undersøgelse, jf. § 62.
    e) Indarbejdelse af kommunalbestyrelsens begrundede konklusion i hhv. afgørelser om eller afslag på godkendelse eller tilladelse til at etablere, ændre eller udvide et husdyrbrug efter §§ 16 a eller 16 b i husdyrbrugloven.”

  • Definitionen:
    ”Ansøger: Den fysiske eller juridiske person, der ansøger om godkendelse eller tilladelse til at etablere, ændre eller udvide et husdyrbrug efter §§ 16 a eller 16 b i husdyrbrugloven.”

  • § 4, stk. 2:
    ”En ansøgning, jf. stk. 1, kan tillige indeholde en beskrivelse af særkender ved projektet og de foranstaltninger, der påtænkes truffet for at undgå eller forebygge, hvad der ellers kunne have været væsentlige skadelige indvirkninger på miljøet.”

    Det er ikke et krav, at ansøger fremsender en beskrivelse efter § 4, stk. 2. Bestemmelsen giver en mulighed for ansøger til yderligere at begrunde, at den konkrete ansøgning ikke forventes at få væsentlige indvirkninger på miljøet. 

    Beskrivelsen kan være særlig relevant i de situationer, hvor ansøgningen er omfattet af bekendtgørelsens § 4, stk. 4, nr. 3, og hvor kommunen skal træffe afgørelse om, hvorvidt det ansøgte er om-fattet af krav om miljøkonsekvensrapport og proceduren om offentlighedens inddragelse i § 60.

    § 4, stk. 4 nr. 3:
    ”Ved ansøgning om godkendelse efter § 16 a, stk. 4, eller tilladelse efter § 16 b, i husdyrbrugloven, og hvor kommunalbestyrelsen på baggrund af de oplysninger i ansøgningen, som ansøger skal indlevere i medfør af stk. 1 og 2, og under hensyntagen til de kriterier, der følger af bilag 1, pkt. D, træffer afgørelse om, at det ansøgte er omfattet af krav om miljøkonsekvensrapport og proceduren for offentlighedens inddragelse i § 60.”

    Det forudsættes, at disse oplysninger fremgår på det tidspunkt, hvor ansøgningen fremsendes af ansøger. Oplysningerne kan afspejle indholdet af de justeringer, som ansøger i sin udformning af det ansøgte husdyrbrug har forudsat. Det er altså ikke foranstaltninger, som den kompetente VVM-myndighed kan stille som vilkår for en afgørelse.

  • § 4, stk. 4, fastsætter, hvornår en ansøgning om godkendelse eller tilladelse efter §§ 16 a eller 16 b i husdyrbrugloven også skal omfatte en miljøkonsekvensrapport. 

    Stk. 4. 
    ”En ansøgning skal desuden omfatte en miljøkonsekvensrapport, der mindst omfatter de oplysninger, der følger af bilag 1, pkt. E og F, i følgende tilfælde, hvor det ansøgte bl.a. på grund af art, dimensioner eller placering kan forventes at få væsentlige indvirkninger på miljøet:

    1. Ved ansøgning om godkendelse efter § 16 a, stk. 1 eller 2, i husdyrbrugloven.
    2. Ved ansøgning om godkendelse efter § 16 a, stk. 4, i husdyrbrugloven, såfremt den ansøgte udvidelse eller ændring i sig selv overstiger en af de tærskelværdier, der fremgår af § 16 a, stk. 1 og 2, i husdyrbrugloven.
    3. Ved ansøgning om godkendelse efter § 16 a, stk. 4, eller tilladelse efter § 16 b, i husdyrbrugloven, og hvor kommunalbestyrelsen på baggrund af de oplysninger i ansøgningen, som ansøger skal indlevere i medfør af stk. 1 og 2, og under hensyntagen til de kriterier, der følger af bilag 1, pkt. D, træffer afgørelse om, at det ansøgte er omfattet af krav om miljøkonsekvensrapport og proceduren for offentlighedens inddragelse i § 60.”

    Det er præciseret i bestemmelsen, at kravet om miljøkonsekvensrapport skal iagttages, når en ansøgning bl.a. på grund af det ansøgtes art, dimensioner eller placeringer kan forventes at få væsentlige indvirkninger på miljøet, inden kommunen giver godkendelse eller tilladelse. 

    Miljøkonsekvensrapporten skal desuden omfatte de oplysninger, der følger af bilag 1, pkt. E (hidtil pkt. D) samt bilag 1, punkt F.

    Det er ministeriets opfattelse, at de nævnte ændringer ikke indebærer en ændring af retstilstanden.  

    Der vil dermed fortsat kun gælde et krav om miljøkonsekvensvurdering, hvis det ansøgte bl.a. på grund af art, dimensioner eller placering kan forventes at få væsentlige indvirkninger på miljøet. 

    Denne vurdering skal fortsat foretages i lyset af, at VVM-direktivets bilag II, pkt. 1 e, alene omfatter anlæg til intensiv husdyravl. Direktivet må under henvisning hertil fortolkes sådan, at ansøgning om godkendelse efter § 16 a, stk. 4, og tilladelse efter § 16 b, kun i helt særlige tilfælde, vil udløse VVM-pligt. Det gælder bl.a., hvor flere udvidelser eller ændringer tilsammen medfører, at en af de tærskelværdier, der fremgår af § 16 a, stk. 1 og 2, overskrides.

  • Der er indsat en udtrykkelig bestemmelse om, at hvis ansøger ønsker, at en ansøgning omfattet af § 4, stk. 4, nr. 3, skal undergå en miljøvurdering, herunder fordi ansøgningen på grund af dets art, dimensioner eller placering kan forventes at få væsentlige indvirkninger på miljøet, skal ansøgning indeholde oplysning herom.

    Ministeriet vurderer, at bestemmelsen er en regelfastsættelse af administrativ praksis. Altså er retsstillingen uændret i forhold til den tidligere bekendtgørelse.

    Se § 4

  • Stk. 6:
    ”De oplysninger, som ansøger fremlægger i miljøkonsekvensrapporten, skal være fuldstændige og af tilstrækkelig høj kvalitet. Miljøkonsekvensrapporten skal indeholde de oplysninger, der med rimelighed kan kræves, for at der kan nås frem til en begrundet konklusion om projektets væsentlige indvirkninger på miljøet, idet der tages hensyn til gældende viden og vurderingsmetoder.”

    Bestemmelsen ændrer ikke på den hidtil gældende retstilstand.

  • Der er indsat en udtrykkelig bestemmelse om, at ansøger ved udarbejdelse af miljøkonsekvens-vurderingsrapporten skal tage hensyn til tilgængelige resultater af andre relevante vurderinger foretaget efter anden lovgivning. 

    Ministeriet vurderer, at bestemmelsen er en regelfastsættelse af gældende praksis. 

    Se § 4

  • Bestemmelsen præciserer med en tilføjelse, at miljøkonsekvensrapporten, herunder de oplysninger, som ansøger skal give efter bilag 1, pkt. E og F, på en passende måde skal påvise, beskrive og vurdere det ansøgtes væsentlige direkte og indirekte virkninger i forhold til de faktorer, der følger af bestemmelsen. 

    Retstilstanden ændres ikke herved. 

    Stk. 8. 
    ”Miljøkonsekvensrapporten, herunder de oplysninger, som ansøger skal give efter bilag 1, pkt. E og F, skal på en passende måde påvise, beskrive og vurdere det ansøgtes væsentlige direkte og indirekte virkninger i forhold til:

    1. befolkningen og menneskers sundhed,
    2. biologisk mangfoldighed med særlig vægt på kategori 1- og 2-natur samt bilag IV-arter,
    3. jordarealer, jordbund, vand, luft og klima,
    4. materielle goder, kulturarv og landskabet,
    5. samspillet mellem to, flere eller alle faktorer nævnt i nr. 1-4 og
    6. sårbarhed i forhold til risici for større ulykker eller katastrofer som følge af faktorerne efter nr. 1-5”
  • Man har indsat en udtrykkelig bestemmelse om, at kommunen skal stille relevante miljøoplysninger til rådighed for ansøgerens udarbejdelse af miljøkonsekvensrapporten. Kravet omfatter de relevante miljøoplysninger, som kommunen er i besiddelse af.

    Der er tale om en præcisering af den retstilstand, der allerede gælder.

    Se § 4

  • Der er indsat bestemmelser om kommunens afgrænsende udtalelse om den påkrævede miljøkonsekvensrapport.

    Stk. 11
    Efter stk. 11 skal kommunen – hvis ansøger beder om det – afgive en udtalelse om, hvor omfattende og detaljerede de oplysninger, ansøger skal fremlægge i miljøkonsekvensvurderingsrapporten, skal være. Udtalelsen skal afgives under hensyntagen til oplysninger, som ansøger har frem-lagt jf. § 4, stk. 1 og 2, navnlig oplysningerne om projektets særlige karakteristika, herunder dets placering og tekniske kapacitet, og dets forventede indvirkning på miljøet.

    Kommunen skal gennemføre høring af offentligheden, berørte myndigheder og berørte stater i overensstemmelse med § 60, stk. 3, nr. 2, før den afgiver sin udtalelse. Kommunen skal i forbindelse med høringen sikre adgang til ansøgning samt eventuelle supplerende oplysninger, herunder miljøoplysninger, rapporter mv., jf. § 60, stk. 4. Høringsfristen skal mindst fastsættes til 14 dage, jf. § 60, stk. 6.

    Ministeriet vurderer, at stk. 11 reelt ikke indebærer en realitetsændring. Ministeriet henviser til, at kommunen er forpligtet til at bistå ansøger med at afgrænse miljøkonsekvensrapporten som følge af forvaltningsretlige regler og principper om bl.a. vejledning og god forvaltningsskik. 

    Se § 4

    Stk. 12
    Af § 4, stk. 12 følger det, at i de tilfælde, hvor en ansøger beder om en udtalelse efter § 4, stk. 11, skal miljøkonsekvensvurderingen være baseret på denne udtalelse og indeholde de oplysninger, der med rimelighed kan kræves, for at kommunen kan nå frem til en begrundet konklusion om det ansøgtes væsentlige indvirkning på miljøet.

  • Det er udtrykkeligt fastsat i bestemmelsen, at kommunen efter høring, jf. §§ 59, 60 og 65, skal træffe afgørelse om, hvorvidt en ansøgning omfattet af § 4, stk. 4, kan imødekommes. (Dvs. ansøgninger efter §§ 16 a og 16 b i husdyrbrugloven). 
    Afgørelsen træffes på grundlag af ansøgningen, miljøkonsekvensrapporten, eventuelle supplerende oplysninger og resultatet af de høringer, der er foretaget. 
    Hvis projektet kan få væsentlig indvirkning på miljøet i en anden stat, kan kommunen først træffe afgørelse om tilladelse til projektet, når miljøministerens samtykke efter § 65 foreligger.

    Bestemmelsens formål er at fastslå, at kommunen ikke kan undlade at træffe afgørelse, når sagen er oplyst / opdateret tilstrækkeligt til, at kommunen kan træffe en afgørelse. 

    Bestemmelsen indebærer også, at kommunen skal påse, at navnlig miljøkonsekvensrapporten er opdateret og tidssvarende. Det gælder særligt i de tilfælde, hvor den tidsmæssige udstrækning fra ansøgers fremlæggelse af rapporten til kommunens afgørelse har været lang og / eller præget af ændrede forudsætninger, fornyede høringer mv.

    Afgørelsen, som kommunen skal træffe, er i lighed med hidtil gældende ret mere end blot en konstatering af de nødvendige undersøgelser og beskrivelser af projektet. Kommunen skal foretage sin egen selvstændige vurdering af miljøkonsekvensrapportens beskrivelse af projektet.

  • Efter § 59 skal kommunen identificere de relevante berørte myndigheder, som skal inddrages i overensstemmelse med reglerne om høring i § 60

    Af bestemmelsen følger det, at kommunen tidligt i beslutningsproceduren identificerer de relevante berørte myndigheder, hvorved forstås myndigheder som på grund af deres særlige ansvar på miljøområdet eller lokale eller regionale kompetencer kan forventes at blive berørt af en ansøgt etablering, udvidelse eller ændring af et husdyrbrug.

    Bestemmelsen er omformuleret men viderefører den gældende retstilstand, sådan som den følger af den hidtil gældende § 55, stk. 2-3 i husdyrbrugloven (stk. 2 og 3 er nu ophævet) samt § 59 i den hidtil gældende husdyrgodkendelsesbekendtgørelse.  

  • Hidtil har der været regler i husdyrbrugloven § 55, stk. 2 og 3 om inddragelse af offentligheden.  Disse bestemmer er nu ophævet og flyttet til husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen. 

    § 60 viderefører den hidtidige retstilstand. Dog har reglerne til formål at tydeliggøre kommunens 
    forpligtelser og den proces, som inddragelse af offentligheden, berørte myndigheder og berørte stater i overensstemmelse med VVM-direktivet, omfatter. 

    § 60, stk. 1 og 2 - information til offentligheden 
    Bestemmelsen fastslår, at høring skal gennemføres tidligt og effektivt i beslutningsprocessen ved offentlig annoncering eller ved andre egnede midler og senest så snart de oplysninger, som høringen skal omfatte, med rimelighed kan gives. Bestemmelsen angiver desuden de oplysninger, som kommunen skal give adgang til i forbindelse med høringen.

    Bestemmelserne erstatter husdyrbrugloven § 55, stk. 2. 

    § 60, stk. 3 - høring med mulighed for at afgive kommentarer og stille spørgsmål 
    Bestemmelsen fastsætter de nærmere rammer for, hvornår kommunen skal sikre, at den relevante kreds høres med henblik på at afgive kommentarer og stille spørgsmål. 

    Af bestemmelsen følger det, at berørte myndigheder skal inddrages, før kommunen træffer en afgørelse efter § 4, stk. 4, nr. 3, dvs. afgørelse om miljøkonsekvensvurdering af ansøgninger omfattet af § 16 a, stk. 4 og § 16 b, i husdyrbrugloven. 

    Kommunen skal desuden inddrage offentligheden, berørte myndigheder og berørte stater ved afgrænsningen af miljøkonsekvensrapportens indhold, og før myndigheden afgiver en udtalelse efter § 4, stk. 11. (Efter § 4, stk. 11 skal kommunen på anmodning fra ansøger afgive en udtalelse om, hvor omfattende og detaljerede de oplysninger, som skal fremlægges i miljøkonsekvensvurderingsrapporten, skal være).

    Endelig skal offentligheden, berørte myndigheder og berørte stater inddrages i den ansøgning og miljøkonsekvensrapport, som ansøger har fremlagt, jf. § 4, stk. 1-4, før der træffes afgørelser om godkendelser og tilladelser efter husdyrbruglovens §§ 16 a og 16 b.

    Se § 60

    § 60, stk. 4 - adgang til oplysninger i forb. med afgrænsningen af miljøkonsekvensrapportens indhold og før myndigheden afgiver en udtalelse efter § 4, stk. 11 

    Bestemmelsen fastsætter, at kommunen – i forbindelse med høring af offentligheden, berørte myndigheder og berørte stater om afgrænsning af miljøkonsekvensrapportens indhold, jf. § 60, stk. 3, nr. 2 – skal sikre, at der gives adgang til ansøgningen og eventuelle supplerende oplysninger, herunder miljøoplysninger, rapporter mv.

    Se § 60

    § 60, stk. 5 - adgang til oplysninger i forb. med høring over ansøgning og miljøkonsekvensrapportens indhold og før myndigheden træffer afgørelse om godkendelse eller tilladelse efter husdyrbruglovens §§ 16 a og b

    Bestemmelsen fastsætter, at kommunen – i forbindelse med høring af offentligheden, berørte myndigheder og berørte stater over ansøgning og miljøkonsekvensrapport som ansøger har frem-lagt, jf. § 4, stk. 1-4, jf. § 60, stk. 3, nr. 3 – skal sikre adgang til hhv. ansøgningen, miljøkonsekvensrapporten, eventuelle supplerende oplysninger, herunder miljøoplysninger, og rapporter mv. og ud-kast til afgørelse om tilladelse.

    Se § 60

    § 60, stk. 6 - tidsfrister 

    Bestemmelsen fastsætter rammerne for de tidsfrister, som kommunen skal fastsætte for de enkelte led i offentlighedsprocessen. 

    Kommunen skal fastsætte en passende tidsfrist for høring af de berørte myndigheder og stater under hensyntagen til projektets art, kompleksitet, placering og dimensioner samt med henblik på at sikre effektiv deltagelse. 

    Fristen for høring over afgrænsningen af miljøkonsekvensrapportens indhold kan mindst fastsættes til 14 dage. Fristen for høring over miljøkonsekvensrapporten kan mindst fastsættes til 30 dage. 

    Kommunen skal fastsætte tidsfristerne på baggrund af en konkret vurdering i hver enkelt sag. 

    Bestemmelserne erstatter husdyrbrugloven § 55, stk. 2 og  viderefører dermed den hidtidige retstilstand.

    Se § 60

  • Bestemmelsen er indsat som konsekvens af, at husdyrbruglovens § 55, stk. 4, er ophævet. Bestemmelsen har til formål at videreføre den retsstilling, som fulgte af § 55, stk. 4.

    § 61, stk. 1 fastsætter, at kommunen skal fremsende udkast til afgørelse til dem, som har anmodet herom, med en frist på mindst 30 dage til at kommentere udkastet. 

    Kommunen fremsender herudover udkast til afgørelse eller en orientering om udkastet til afgørelse til naboer og andre berørte med oplysning om fristen på mindst 30 dage til at kommentere udkastet. Det skal fremgå af orienteringen, hvordan det samlede udkast til afgørelse kan rekvireres. 

    Kommunen skal samtidig med ovennævnte fremsendelser informere om supplerende oplysninger til ansøgningen og andre oplysninger af relevans for afgørelsen, der er modtaget efter den indledende offentlige annoncering. 

    § 61, stk. 2 - annoncering af afgørelse 

    Bestemmelsen er indsat som konsekvens af, at husdyrbruglovens § 55, stk. 5, er ophævet. Bestemmelsen har til formål at videreføre den retsstilling, som fulgte af § 55, stk. 5.

    Af § 61, stk. 2 følger det, at kommunen straks skal foretage offentlig annoncering, jf. § 64, når den har truffet afgørelse om at give eller nægte godkendelse eller tilladelse i sager omfattet af § 4, stk. 4

    Kommunen skal også sikre, at indholdet af afgørelsen og de vigtigste begrundelser og overvejelser, der ligger til grund for afgørelsen, herunder om proceduren for offentlig deltagelse, jf. §§ 62-63, er tilgængelige for offentligheden og berørte myndigheder. Kommunen skal i den forbindelse også informere om, hvor og hvordan afgørelsen og relevante oplysninger stilles til rådighed.

  • Bestemmelsen er præciseret, og der er foretaget rettelser som konsekvens af, at husdyrbrugloven § 55, stk. 2 – 5 er ophævet.

    Efter § 62 skal kommunen i afgørelser om godkendelse efter §§ 16 a og 16 b i husdyrbrugloven, som er omfattet af bekendtgørelsens 4, stk. 4, tage behørigt hensyn til ansøgningen og miljøkonsekvensrapporten, eventuelle supplerende oplysninger og resultaterne af foreløbig kontrol eller vurderinger af indvirkningen på miljøet, der er foretaget i medfør af EU-lovgivningen samt resultaterne af de høringer, der er foretaget, jf. §§ 60, 61 og 65.

  • § 63, stk. 1 - begrundelse af afgørelser om at give godkendelse eller tilladelse 
    Efter § 63, stk. 1 skal kommunens afgørelse om godkendelse eller tilladelse efter husdyrbruglovens §§ 16 a og b, som er omfattet af § 4, stk. 4, indeholde:

    • en begrundet konklusion
    • alle de miljømæssige betingelser, der er knyttet til afgørelsen
    • en beskrivelse af alle projektets særkender
    • en beskrivelse af den gennemførte offentlighedsprocedure og de fremkomne synspunkter
    • kommunens vurdering jf. § 62
    • eventuelle foranstaltninger efter § 36 (vilkår) der påtænkes truffet for at undgå, forebygge eller begrænse og om muligt neutralisere væsentlige skadelige indvirkninger på miljøet. 

    Bestemmelsen er omskrevet, men der er tale om en uændret retsstilling. (Kravet om begrundelse følger allerede af forvaltningsloven). 

    § 63, stk. 2 - begrundelse af afslag på godkendelse eller tilladelse 

    Man har indsat en udtrykkelig bestemmelse om, at kommunen i afslag på godkendelse eller tilladelse efter husdyrbruglovens §§ 16 a og b skal anføre hovedårsagerne til ikke at give godkendelsen eller tilladelsen.  

    Bestemmelsen ændrer ikke på den hidtidige retstilstand. § 63, stk. 2 skal fortolkes i overensstemmelse med de gældende forvaltningsretlige regler om begrundelse. Se forvaltningsloven §§ 22- 24.

    Se § 63

    § 63, stk. 3 - begrundelse – screeningsafgørelse – ansøgning undtaget fra VVM-pligt 

    Man har indsat en udtrykkelig bestemmelse om, at kommunen skal begrunde en afgørelse om, at en ansøgning ikke er omfattet af VVM-pligt, jf. § 4, stk. 4 nr. 3. Kommunen skal i den forbindelse anføre hovedårsagerne hertil, herunder under henvisning til de kriterier, der er angivet i bilag 1, pkt. D.

    Bestemmelsen ændrer ikke på den hidtidige retstilstand, bl.a. fordi krav om begrundelse allerede følger af de forvaltningsretlige regler. Det bemærkes i den forbindelse, at bestemmelsen i § 63, stk. 3, skal fortolkes i overensstemmelse med de forvaltningsretlige regler og principper. 

    Se § 63

    § 63, stk. 4 - begrundelse – screeningsafgørelse – ansøgning omfattet af VVM-pligt 

    Bestemmelsen viderefører kravet om, at en afgørelse om, at en ansøgning er omfattet af VVM-pligt skal begrundes. Bestemmelsen, suppleres med en pligt for kommunen til at inddrage og henvise til kriterierne i bilag 1, pkt. D. 

    Bestemmelsen ændrer ikke på den hidtidige retstilstand. 

    Se § 63

  • § 64, stk. 1, nr. 1 - Offentliggørelse af information til offentligheden 

    Ændret paragrafhenvisning som konsekvens af at husdyrbrugloven § 55, stk. 2 er ophævet. Der henvises nu i stedet til bekendtgørelsens § 60, stk. 2, 4 og 5.

    Se § 64

    § 64, stk. 1, nr. 2 og 3 - Offentliggørelse af afgørelser om godkendelse og tilladelse efter husdyrbruglovens §§ 16 a og 16 b 

    Ændret paragrafhenvisning som konsekvens af at husdyrbrugloven § 55, stk. 2 – 5 er ophævet. 

    Der henvises nu i stedet til ansøgninger omfattet af bekendtgørelsens § 4, stk. 4, dvs. ansøgninger, der er omfattet af krav om miljøkonsekvensvurdering – og til bekendtgørelsens § 61, stk. 2 ang. oplysninger og § 63, stk. 1, 2 og 3 ang. begrundelse.

    Se § 64

    § 64, stk. 1, nr. 4 - Offentliggørelse af screeningsafgørelse 

    Man har indsat en udtrykkelig bestemmelse om offentliggørelse af kommunens screeningsafgørelser, jf. § 4, stk. 3, nr. 3.  

    § 64, stk. 1, nr. 4:
    ”Afgørelser om, at en ansøgning om godkendelse efter § 16, stk. 4, eller tilladelse efter § 16 b, i husdyrbrugloven, er omfattet af krav om miljøkonsekvensrapport, jf. bekendtgørelsens § 4, stk. 4, nr. 3. Den offentliggjorte afgørelse skal omfatte en begrundelse, jf. § 63, stk. 4.”

    Ministeriet vurderer, at bestemmelsen ikke ændrer på den hidtidige retstilstand.

  • Bestemmelsen om grænseoverskridende indvirkninger på miljøet er præciseret og omformuleret for at tydeliggøre reglens krav, forpligtelser og processer og for at skabe overensstemmelse med miljøvurderingsloven.

    Der er altså tale om en videreførelse af den hidtidige retstilstand.

  • Præcisering af § 50 om IE-husdyrbrugs indberetning af oplysninger til kommunen

    Det er præciseret i § 50, stk. 3, at den indberetning, som skal ske 1 gang om året for det forudgående år, kan indhentes af kommunen i forbindelse med tilsyn. 

    Fristen i stk. 2 for at indsende indberetningen er flyttet til den 31. december (før var fristen den 31. marts). IE-husdyrbrugene får dermed en længere frist til indsendelse, sådan at de IE-husdyrbrug, som får tilsyn efter den 31. marts ikke stilles dårligere.

    Ministeriet vurderer, at der ikke er sket ændringer af den hidtidige retstilstand. Ændringerne skal alene sikre, at indberetninger kan indsendes og modtages på en relevant og hensigtsmæssig måde og tidspunkt. 
     
    § 50 ser nu sådan ud:
    ”IE-husdyrbrug skal en gang årligt indsende følgende informationer til kommunalbestyrelsen, jf. dog stk. 3:

    1. Logbøger for eventuel miljøteknologi.
    2. Dokumentation for miljøledelsessystem, jf. § 42, stk. 3.
    3. Logbog over gennemførte kontroller, jf. § 44, stk. 5.
    4. Dokumentation for overholdelse af fodringskrav, jf. § 46.

    Stk. 2. IE-husdyrbrug skal hvert år senest den 31. december indsende informationer, jf. stk. 1, til kommunalbestyrelsen. Informationerne, jf. stk. 1, skal angå det forudgående kalenderår og skal sendes samlet til kommunalbestyrelsen.

    Stk. 3. IE-husdyrbruget skal dog ikke indsende informationer, jf. stk. 1 og 2, hvis kommunalbestyrelsen har modtaget de pågældende oplysninger i forbindelse med tilsyn, jf. reglerne i den til enhver tid gældende miljøtilsynsbekendtgørelse.”

    Ændring af § 55, stk. 3, om hvornår en afgørelse, tilladelse eller godkendelse, hvori der ikke er fastsat et produktionsareal, anses for udnyttet

    I forbindelse med den seneste ændring af husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen blev ordlyden af bestemmelsen ændret. Ændringen af bestemmelsen var imidlertid utilsigtet. Bestemmelsen er derfor nu ændret, så den er i overensstemmelse med den tidligere gældende bestemmelse (§ 49, stk. 2, 2. pkt., i bekendtgørelse nr. 1467 af 06/12/2018). 

    Det er tilføjet, at der ved vurderingen af hvorvidt, der produceres mindst 25 pct. af det tilladte eller godkendte, skal omregnes til antal dyreenheder efter de omregningsfaktorer i bekendtgørelse om erhvervsmæssigt dyrehold, husdyrgødning, ensilage m.v. (husdyrgødningsbekendtgørelsen), der var gældende på tidspunktet for afgørelsen om tilladelse eller godkendelse. 

    Desuden er tilføjet en henvisning til bekendtgørelse om husdyrbrug og dyrehold for mere end 3 dyreenheder, husdyrgødning, ensilage m.v., da dette var den officielle titel på "husdyrgødningsbekendtgørelsen" i perioden 2006-2012, og det også er relevant at henvise til omregningsfaktorerne for dyreenheder i denne bekendtgørelse.

    Se § 55

Vil du vide mere?

Støttet af