Bemærk: Dokumentet er arkiveret, udløbet 08-01-2020

  

Oprettet: 08-03-2019

Kvægkongres: I skal gøre verden til et bedre sted

Landbruget skal ikke løbe efter forbrugertrends, men selv sætte en dagsorden, som gør verden til et bedre sted. Sådan lød budskabet fra direktørerne i Tænketanken Frej.


Ligesom Mærsk og Carlsberg gør, skal også landbruget gøre noget for at verden bliver et bedre sted. I dag er det ikke nok, bare at producere. Fotos: Colourbox

”Pippireglen lyder: Når man er ekstra stærk, er man forpligtet til at være ekstra sød. Den er I som landmænd nødt til at leve efter. For I fylder meget i det danske landskab – og flere af de landbrugs-relaterede virksomheder ligger i top 20 blandt landets største virksomheder – fx Arla, Danish Crown og DLG. Derfor har I et ekstra ansvar. Som producenter er det ikke nok, at det er lovligt, det I gør. Folk skal også synes, at det er i orden, at I gør, som I gør. Det er det, man kalder legitimitet.”

Omtrent sådan lød introduktionen fra hhv. direktør Marie-Louise Boisen Thøgersen og udviklingsdirektør Iben Krogh Rasmussen fra Tænketanken Frej i sessionen Licence to produce. De to direktører gjorde det på 30 minutter meget klart for deltagerne, at landbruget er nødt til selv at sætte en dagsorden, som gør verden til et bedre sted.

Samarbejdet med DN giver legitimitet

”I skal ikke løbe efter forbrugertrends, men definere hvad det er, I brænder for, og hvordan I vil gøre en forskel. Det, at landbruget har meldt ud, at I sætter mål sammen med Danmarks Natur-fredningsforening – det har givet masser af snak i byen og er meget effektivt til at opnå legitimitet hos politikere og samfundet i det hele taget. Det viser, at I tør sætte en retning. At I er klar til foran-dring og til at gå forrest.

Vær de bedste for verden

”Men vi er jo allerede blandt de mest klimavenlige i verden,” lød det fra salen.

”Ja og det er supergodt. Men klimavenlighed er ikke statisk. Mærsk er også det mest klimavenlige shippingfirma i verden, men har fortsat meget ambitiøse mål. Carlsberg har et mål om ’zero CO2 footprint’. Det gør, at jeg bliver stolt af dem som virksomhed. Det er danske virksomheder, der gør noget godt for verden. Det handler ikke kun om at være de bedste i verden – men om at være de bedste for verden”, lød svaret.

“Det handler ikke kun om at være de bedste i verden – men om at være de bedste for verden.”

 

Artiklen har været bragt i KvægNYT nr. 5, 2019

Sidst bekræftet: 08-01-2020 Oprettet: 08-03-2019 Revideret: 08-03-2019

Forfatter

Marketing og Fagkommunikation
Kommunikationskonsulent

Kirsten Foss Marstal

Fagkommunikation


Af samme forfatter

24.-25.02.2020: Kvægkongres 2020
Kom med til kvægbranchens største faglige begivenhed den 24.-25. februar 2020
15.01.20
Kvægkongresprogrammet er på trapperne
Vi håber, du vil give dig tid til at dykke ned i det og lade dig friste af de mange spændende foredrag og debatter.
10.01.20
Velkommen til et år med klima, økonomi og den gode fortælling i kvægbruget
Formand Christian Lund og sektordirektør Ida Storm ønsker godt nytår med et par korte bud på, hvad de forventer, 2020 vil b...
10.01.20
Video: Sådan udtager du prøve til genomisk test
Det er nemt at bestille og udtage prøver til genomisk test. Se hvordan i denne video.
18.12.19