Kvæg

Case: Udbytteregistrering på finsnitteren kræver omhu

Udbytteregistrering på finsnitteren er smart, men kræver disciplinerede chauffører og jævnlig kalibrering. Det er erfaringerne fra Tjele Maskinstation.

Lis Sidelmann og Bjarne Skydt fra Tjele Maskinstation ved, at det kræver en indsats for at få succes med udbytteregistrering fra finsnitteren.

Stadig flere maskinstationer tilbyder automatisk udbytteregistrering på finsnitteren.

Det er et fantastisk redskab til at få overblik over grovfoderhøsten.

Men det er også et system, der kræver en indsats fra såvel den enkelte snitterchauffør som fra maskinstationens ledelse. Det erfarer man på Tjele Maskinstation, der investerede i en Claas 960-finsnitter med udbyttemåler og NIR-sensor i 2017.

NIR-snitteren kalibreres efter hvert slæt

I investeringsåret lagde maskinstationen et stort arbejde i at sætte sig ind i systemerne og kontrollere det automatiske udstyr.

En kontrol, der blandt andet har påvist, at NIR-sensoren skal kalibreres efter hvert græsslæt og før majssæsonen, og ikke blot én gang om året, som var udgangspunktet fra forhandlerens side.

- Det var vigtigt for os selv at vide, om det var et system, der virkede. Det er også derfor, vi har lagt så megen energi i at kontrollere det. Derfor tilbød vi i 2017 udbytteregistrering i græssæsonen uden at tage ekstra for det, fortæller Lis Sidelmann, medejer af Tjele Maskinstation, og tilføjer:

- Fra majssæsonen 2017 har vi taget betaling for automatisk udbytteregistrering. Siden 2018 har vi lagt det ind i den faste time- og hektarpris.

Chaufføren er den afgørende brik

Tjele Maskinstation ved også, at det kræver en indsats fra ledelsens side at engagere snitterchaufførerne i det vigtige, men uvante registreringsarbejde.

Lis Sidelmann påtog sig opgaven med grundig instruktion af chaufførerne, ligesom hun har lagt stor vægt på at præsentere dem for resultatet. Det viser chaufførerne, at deres indsats rent faktisk blev til noget godt, som kan bruges fremover.

Skepsis over for udbytteregistrering er vendt

Tjele Maskinstation tog beslutningen om at tilbyde automatisk udbytteregistrering, efter at flere kunder efterspurgte det. Ikke alle kunder har dog kunnet se lyset i første omgang.

- Vi har oplevet en vis skepsis over for udbytteregistrering fra vores kunder. Måske fordi de har hørt fra andre landmænd, hvor der ikke har været det bedste resultat. Men vi kan også mærke, at deres skepsis er vendt efter at de har fulgt med i vores kontrol, og vi har kunnet fremvise de gode resultater sort på hvidt, fortæller Lis Sidelmann.

Hun fortæller, at hun sammen med sin mand og medejer af maskinstationen, Bjarne Skydt, har brugt mange ressourcer på at få det hele til at fungere.

- Men det betyder også, at vi nu har et gennemkontrolleret system og nogle super engagerede medarbejdere. De ved præcis, hvad de har med at gøre, og hvor vigtigt det er at være disciplinerede, lyder det fra maskinstationsfruen i Tjele.

Læs også:

Maskinstation: I kommer aldrig til at fortryde udbyttemåling

Den digitale motorvej 2017

Emneord

Vil du vide mere?