Feedback Form

  

Oprettet: 09-03-2018

Kvægkongres: Tag kampen op om mælken

Arla har taget kampen op mod den trend, der taler mælken ned og sænker efterspørgslen. Men mælkeproducenterne skal ind i kampen, lyder opfordringen.

’Milk-shaming’ er en trend, hvor selvbestaltede eksperter ’skælder ud’ på mælk og taler den ned – oftest med udokumenterede og usande påstande. Fænomenet har ifølge direktør i Arla Foods Poul Pettersson medvirket til, at mælkesalget i Danmark er faldet 2,5 pct. hvert år de seneste fem år – og medvirket til, at 12,5 pct. af al mælk i USA er erstattet af alternativer til mælk som fx hvedemælk og sojamælk. Den negative udvikling er bl.a. drevet af emnerne klima, sundhed og dyrevelfærd. Eksempelvis kunne Poul Pettersson fortælle, at 11 pct. af de unge forbrugere fravælger mælk pga. dyrevelfærd.

”Og den negative udvikling er baggrunden for, at Arla har indledt sin ’Fight for milk’,” forklarede han.

”Men det er en hård kamp, for det er svært at komme de mange udokumenterede påstande til livs og tage til genmæle, for det er enorme kræfter, der styrer de sociale medier,” fortalte Poul Pettersson. Han tilføjede samtidig, at det ikke bliver nemmere af, at EU-lovgivning forbyder at ’anprise’ mælk og fx sige, at det er sundt, at mælk er en kilde til protein og vitamin, eller at mælk indeholder calcium osv.

Tager kampen op

Så når jeg siger ’Fight for milk’, så handler det om, at Arla sætter ind på tre områder,” forklarede Poul Pettersson:

1. Arla vil tage mælken i forsvar – tage til genmæle overfor kritikerne. ”Blandt andet har vi fået vendt søgningen på Google, så der kommer videnskabeligt funderede artikler frem, når man søger på ’om mælk er sundt’. For mælk er sundt – det har vi videnskabens ord for,” understregede direktøren.

2. Arla vil gøre mælk mere moderne via mere emotionel kommunikation – dvs. tale til folks følelser, forstå forbrugeren – og med nye banebrydende lanceringer. Seneste skud på stammen er MLK – en ny mælkedrik med smag – på en smart lille dåse, som er nem at have med på farten, hvilket i høj grad er en trend, ligesom non-GM er det og produkter med ’Free for’ – eksempelvis Free for laktose. I det hele taget skal der følges op på trends som ’mere naturligt’, ’mindre sukker’, ’tilsat protein’ osv.

3. Der bliver sat endnu større fokus på dyrevelfærd, bæredygtighed og miljø, så forbrugerne bliver trygge ved, at ’det har vi styr på’.

Hjælp os med at gøre forbrugerne trygge

Og det er især det sidste indsatsområde, hvor Arla har brug for mælkeproducenterne, pointerede Poul Pettersson.

”Vi skal give byboerne troen på, at vi vil dem – at vi er ansvarlige. I skal hjælpe os med den gode historie og lave alliancer. For eksempel med Åbent Landbrug, besøgsgårde, økodag – men og så ved fx at lave klimatjek og naturtjek. Vi er nødt til at mødes med forbrugerne på midten,” lød det.

Artiklen har været bragt i KvægNYT nr. 5, 2018

Sidst bekræftet: 09-03-2018 Oprettet: 09-03-2018 Revideret: 09-03-2018

Forfatter

Kvæg
Kommunikationskonsulent

Kirsten Foss Marstal

Marketing & Fagkommunikation, Events og Fagkommunikation


Af samme forfatter

Video: Inventar og velfærd i kostalden
Korrekt placering af inventaret i stalden er vigtigt for dyrenes velfærd. Ny video fra SEGES sætter spot på nogle af de teg...
10.12.18
Giv den syge ko bedre mulighed for at blive helbredt
Oversigt over ansvar, observationer og handlinger, der afkorter tiden for sygdomsforløb
04.12.18
Slut med aflivning af økologiske spædekalve
Fra 1. januar må økologerne ikke længere aflive spædkalve.
30.11.18
Kvægnyt nr. 22 - 2018
Læs bl. om: Køer kan nøjes med 25% tørstof fra grovfoder. Hvordan bøffen er produceret vejer tungere i klimaregnskabet end ...
30.11.18
Valg til L&F, Kvægs bestyrelse
På kvægkongressen i februar afholdes valg til L&F Kvægs bestyrelse. Kandidater kan indstilles nu.
30.11.18