Feedback Form

  

Oprettet: 09-03-2018

Kvægkongres: Tag kampen op om mælken

Arla har taget kampen op mod den trend, der taler mælken ned og sænker efterspørgslen. Men mælkeproducenterne skal ind i kampen, lyder opfordringen.

’Milk-shaming’ er en trend, hvor selvbestaltede eksperter ’skælder ud’ på mælk og taler den ned – oftest med udokumenterede og usande påstande. Fænomenet har ifølge direktør i Arla Foods Poul Pettersson medvirket til, at mælkesalget i Danmark er faldet 2,5 pct. hvert år de seneste fem år – og medvirket til, at 12,5 pct. af al mælk i USA er erstattet af alternativer til mælk som fx hvedemælk og sojamælk. Den negative udvikling er bl.a. drevet af emnerne klima, sundhed og dyrevelfærd. Eksempelvis kunne Poul Pettersson fortælle, at 11 pct. af de unge forbrugere fravælger mælk pga. dyrevelfærd.

”Og den negative udvikling er baggrunden for, at Arla har indledt sin ’Fight for milk’,” forklarede han.

”Men det er en hård kamp, for det er svært at komme de mange udokumenterede påstande til livs og tage til genmæle, for det er enorme kræfter, der styrer de sociale medier,” fortalte Poul Pettersson. Han tilføjede samtidig, at det ikke bliver nemmere af, at EU-lovgivning forbyder at ’anprise’ mælk og fx sige, at det er sundt, at mælk er en kilde til protein og vitamin, eller at mælk indeholder calcium osv.

Tager kampen op

Så når jeg siger ’Fight for milk’, så handler det om, at Arla sætter ind på tre områder,” forklarede Poul Pettersson:

1. Arla vil tage mælken i forsvar – tage til genmæle overfor kritikerne. ”Blandt andet har vi fået vendt søgningen på Google, så der kommer videnskabeligt funderede artikler frem, når man søger på ’om mælk er sundt’. For mælk er sundt – det har vi videnskabens ord for,” understregede direktøren.

2. Arla vil gøre mælk mere moderne via mere emotionel kommunikation – dvs. tale til folks følelser, forstå forbrugeren – og med nye banebrydende lanceringer. Seneste skud på stammen er MLK – en ny mælkedrik med smag – på en smart lille dåse, som er nem at have med på farten, hvilket i høj grad er en trend, ligesom non-GM er det og produkter med ’Free for’ – eksempelvis Free for laktose. I det hele taget skal der følges op på trends som ’mere naturligt’, ’mindre sukker’, ’tilsat protein’ osv.

3. Der bliver sat endnu større fokus på dyrevelfærd, bæredygtighed og miljø, så forbrugerne bliver trygge ved, at ’det har vi styr på’.

Hjælp os med at gøre forbrugerne trygge

Og det er især det sidste indsatsområde, hvor Arla har brug for mælkeproducenterne, pointerede Poul Pettersson.

”Vi skal give byboerne troen på, at vi vil dem – at vi er ansvarlige. I skal hjælpe os med den gode historie og lave alliancer. For eksempel med Åbent Landbrug, besøgsgårde, økodag – men og så ved fx at lave klimatjek og naturtjek. Vi er nødt til at mødes med forbrugerne på midten,” lød det.

Artiklen har været bragt i KvægNYT nr. 5, 2018

Sidst bekræftet: 09-03-2018 Oprettet: 09-03-2018 Revideret: 09-03-2018

Forfatter

Kvæg
Kommunikationskonsulent

Kirsten Foss Marstal

Marketing & Fagkommunikation, Events og Fagkommunikation


Af samme forfatter

KvægNyt nr. 12 - 2018
Læs bl.a. om: Fosforfælden i afgasset gylle; Om få år kan vi lave superkalve; Giv malkestalden lidt kærlighed
15.06.18
Giv malkestalden lidt kærlighed
God yversundhed kræver bl.a. en tiptop malkestald. Men mange steder er den trist, slidt og mørk. Det kan ordnes med god org...
15.06.18
Luk stalddøren op i ferieperioden
En rundtur på gården og en snak med landmanden er det, der skaber størst forståelse for vores produktion. På Lemvigegnen åb...
15.06.18
Mælkekvalitetsrådgivernes råd i sommervarmen
Hver dag kører SEGES’ kvalitetsrådgivere rundt til mælkeproducenter og tager hånd om problemer og udfordringer med mælkekva...
11.06.18
Film – God pasning og fodring af slagtekalvene
Ny film fra SEGES viser best practice for pasning og fodring af slagtekalve fra indsættelse til slagt.
06.06.18