Feedback Form

  

Oprettet: 19-12-2016

”Der må være en måde at komme ud af krisen på”

Michael Andersen er konventionel mælkeproducent med 250 køer. Men han er også en af de landmænd, der sætter spørgsmålstegn ved fremtidens mælkeproduktion. For Michael vil gerne noget mere og noget anderledes.

Hos Michael Andersen fra Tøvestensgaarden i Hejninge ved Slagelse har det altid vrimlet med gode ideer.

”Min allerførste ide var, at vi skulle lave is, som vi kunne sælge langs stranden kun fem kilometer herfra,” fortæller han. Isproduktionen og bekendtskaber i lokalområdet førte til et uventet opkald, der blev startskuddet til hans nyeste projekt.

”En dag ringer Henrik Kastrup fra Ostebørsen, fordi han har hørt, at jeg har en gård med mælkekøer. Han spørger, om jeg vil levere mælk til dem, fordi de vil lave deres eget osteoplevelsescenter. Jeg sagde, at det ville jeg gerne give et forsøg, og en time efter holdt han her.”  

God ide gav mange henvendelser
Hos de to ildsjæle, Henrik og Michael, er der ikke langt fra tanke til handling, så projektet begyndte hurtigt at tage form. Ideen er, at Michael sammen med Ostebørsen vil sælge frisk mælk og oste fra køer, der græsser på engene i Tude Ådal. Græsset giver mælken en særlig smag fra urter og hø, og derfor kalder de projektet ”Hømælk”.

”Det var nok en ide med lidt flere muligheder, end jeg lige havde regnet med, for pludseligt var der rigtig mange folk, som gerne ville være med. Så det var lidt et puslespil,” erkender Michael Andersen, som fik henvendelser fra blandt andet Coop. Han var dog ikke i tvivl om, at Ostebørsen var den rette samarbejdspartner, og efter at have deltaget i SEGES-projektet Løvens Hule fik han tildelt 45.000 kr. til at videreudvikle sin ide. Pengene er i samarbejde med Gefion og SEGES blevet brugt på at få struktur på projektet og få lavet samarbejdsaftaler med Ostebørsen. Derudover har de udtaget prøver for at finde ud af, hvilke køer og hvilket foder der giver en balanceret fedtsyresammensætning i mælken.

Ville finde en vej ud af krisen
Michaels mange ideer kommer af et ønske om at finde en vej ud af den krise, som landbruget befinder sig i.

”Jeg vil ikke bare levere en stor mængde mælk og være kæmpe stor, selvom folk sagde, at jeg skulle have 1000 køer. Det har jeg ikke lyst til. Jeg mener, vi skal tilbage til det helt gammeldags landmandsliv, ikke at vi skal lukke os for teknologien, men jeg mener, at vi skal til at forarbejde vores ting selv og bruge det, vi selv har produceret på bedst mulig måde,” fortæller Michael Andersen og tilføjer:

”Vi er ikke herre i eget hus mere. Vi leverer al vores mælk til Arla, og så håber vi på at få nogle penge for det. Men man sidder bare med en fornemmelse af, at kunne man dog bare gøre noget selv,” beretter mælkeproducenten og erkender, at han er optimist og ser muligheder fremfor begrænsninger.

Opbakning er altafgørende
To vigtige forudsætninger for, at Hømælk-projektet er under udvikling, er samarbejdet med Ostebørsen og opbakningen fra banken.

”Ostebørsen har været gode til at bakke op og sige, at vi skal nok få det til at lykkes. Samtidig har jeg en bank, der tror på mig. Sparekassen Sjælland har været en vigtig medspiller i forhold til, at det her kunne lade sig gøre,” understreger Michael Andersen. Han tilskriver sin stædighed, at han ikke har givet op endnu.

”Hvem andre end landmænd gider arbejde 80 timer om ugen og så oveni jagte de gode ideer, som hæver arbejdstiden yderligere,” spørger han og fortsætter:

”Jeg tror på, at selvom man ikke har det største talent, så skal det nok lykkes, hvis man bliver ved længe nok. Og hvor ville det være ærgerligt ikke at overleve den her krise med alle de gode ideer, vi har,” tilføjer han.
Sidst bekræftet: 13-03-2017 Oprettet: 19-12-2016 Revideret: 19-12-2016

Forfatter

Økonomi & Virksomhedsledelse
Kommunikationskonsulent

Anja Kruse Christensen

Marketing & Fagkommunikation, Fagkommunikation


Af samme forfatter

Efterlysning! SEGES søger dig, der selv laver budget
SEGES skal til at udvikle et nyt budgetprogram, der gør det nemmere for dig at lave dit budget selv. Men vi har brug for hj...
28.06.19
Gode historier skal tiltrække unge landmænd
SEGES’ kampagne ’10 gode grunde til at være landmand’ sætter fokus på glæderne ved at være landmand. Og dem er der mange af...
14.06.19
På den anden side af generationsskiftet
Generationsskiftet af gården Kallestrup var i 2015 lagt på skinner, men midt i processen blev Christina Elgaard og hendes f...
30.11.18
Opblødning af skattereglerne ved generationsskifte
Få et samlet overblik over mulighederne i opblødningen af skattereglerne omkring bo- og gaveafgift, se konsekvensberegninge...
27.11.18
Pension: Vi skal have flere landmænd med!
Ny analyse af landmændenes pensionsopsparinger viser, at landmændene gennemsnitligt set er gode til at spare op. Men der er...
01.11.18