Feedback Form

  

Oprettet: 07-09-2018

Ny metode gør budgetprocessen mere spændende

Thomas Andreasen har afprøvet ny budgetmetode, der fokuserer på budgetprocessen frem for slutproduktet.


Den nye budgetmetode har sat tanker i gang hos Thomas Andreasen.

Mælkeproducent Thomas Andreasen fra Sønderjylland har altid syntes, at budgetprocessen var træls. Men efter at have prøvet en ny budgetmetode, der fokuserer på processen frem for det endelige budget, er det med budget blevet mere spændende.

”Da vi kom dybere ind i processen, begyndte det at give mening,” fortæller Thomas Andreasen.

Ny metode sætter fokus på processen

Den nye budgetmetode går ud på, at landmanden sammen med sine konsulenter skriver sine mål for det kommende år ned på papkort for dermed at finde ud af, hvad der skal stå i budgettet.

”Bordet var helt fyldt med papkort, men vi fik hurtigt sporet os ind på målet. Jeg vil tjene en million,” fortæller Thomas Andreasen og tilføjer, at den nye budgetmetode har sat nye tanker i gang hos ham.

Større interesse for budget

Formålet med den nye budgetmetode er at få flere landmænd til at interessere sig for budget. Her har papkortene vist sig at være en god måde at få snakket om det kommende år og få talt om, hvad der skal til for at opnå disse mål.

”Vi tror på, at hvis vi fokuserer på de ting, som interesserer landmanden, og får indarbejdet det i budgettet, så bliver han automatisk mere interesseret,” fortæller Jan Erik Bottke, der er specialkonsulent ved SEGES og står bag den nye budgetmetode.

Hør mere om Thomas’ erfaringer

Du kan høre mere om den nye budgetmetode og Thomas’ erfaringer med processen i podcasten ”Budget – ny metode gør processen mere spændende”. Du finder den på podcastkanalen SEGES Podcast i din podcast-app i iTunes eller via Android. Hvis du ikke har en smartphone, kan du også høre podcasten på din PC via ovenstående link.

Artiklen har været bragt i KvægNYT nr. 16, 2018.

 

Sidst bekræftet: 07-09-2018 Oprettet: 07-09-2018 Revideret: 07-09-2018

Forfatter

Erhvervsøkonomi
Kommunikationskonsulent

Anja Kruse Christensen

Marketing & Fagkommunikation, Events og Fagkommunikation


Af samme forfatter

Foderomkostninger
Foderomkostningen opgøres ud fra forbrugt foder i opgørelsesperioden.
21.09.18
Kapacitetsomkostninger
Kapacitetsomkostninger i alt består af de samlede omkostninger: Energi, maskinstation m.v., vedligehold, investeringer over...
21.09.18
Dækningsbidrag
Dækningsbidraget beregnes som bruttoudbytte fratrukket stykomkostninger.
21.09.18
Promilleafgiftsfonden