Den voldsomme ændring i prisen på normreduktion har elimineret virkemidlerne: ”Efterafgrøde med sædskifteændring” og ”brak langs vandløb og søer”. Præcisionsjordbrug udgør nu 2 % af den samlede løsning, og efterafgrødernes andel af den samlede løsning reduceres fra 73 % til 62 %. Når tidlig såning ændrer sig fra 9 til 11 pct. skyldes det primært at grundlaget for beregningen i 2020 har ændret sig, så der nu tages udgangspunkt i 5 års afgrødefølge på bedrifterne.
Præcisionsjordbrug som virkemiddel
Præcisionslandbrug kan nu endelig opnå tilskud i den målrettede regulering. Det har ikke været muligt at få adgang til præcis hvilke bedrifter, der vil anvende dette virkemiddel, men der er lavet et skøn på, at alle bedrifter med mere end 200 ha i omdrift vil anvende præcisionsjordbrug, hvis det er økonomisk konkurrencedygtigt i forhold til andre virkemidler.
Dermed er virkemidlet først taget ind i løsningen når de billigere virkemidler er opbrugt. Man kan således godt blive præsenteret for et forslag til virkemidler kun indeholder en lille andel præcisionsjordbrug. Denne tager ikke hensyn til at det i praksis er enten alt eller intet, og at anvendelsen af præcisionsjordbrug som virkemiddel i givet fald ville have et større omfang.
Prislisten i figur 1 viser, at præcisionsjordbrug er dyrere end de almindelige efterafgrøder med de anvendte forudsætninger. Prisen for præcisionsjordbrug er opgjort inkl. forrentning og afskrivning af det nødvendige udstyr. Hvis man allerede har investeret i dette grej, ser regnestykket for anvendelse noget anderledes ud. Så vil den variable omkostning til at anvende præcisionsjordbrug være væsentligt lavere end de almindelige efterafgrødevirkemidler, og dermed vil præcisionsjordbruget blive tilvalgt som det første virkemiddel.
Hvis det bliver muligt at skaffe information om hvilke bedrifter, der anvender præcisionsjordbrug, kan man forbedre beregningen, så der bliver taget højde for forskellen mellem bedrifter, der har udstyret, og bedrifter der ikke har udstyret.
Brak som virkemiddel
Brak langs vandløb og søer er som sådan et virkemiddel, der forventes at blive liggende fra år til år. På den måde kan der være gode årsager til at vurdere værdien af at tage arealet ind i drift igen, blot på grund af ændrede prisforhold. Men i den strengt økonomiske vurdering af virkemidlerne, forventes det, at der er billigere alternativer til rådighed frem mod høst 2022.
Prisen på gødning og korn i 2023 spiller også ind i vurderingen
Da virkemidlerne til pligtige- og husdyrefterafgrøder for planperioden 2021/22 allerede er fastlagt, beregnes prisen på normreduktionen i pligtige- og husdyrefterafgrøder på baggrund af forventede priser på korn og kvælstofgødning for sæson 2023. Her er regnet med en kornpris på 130 kr. pr. hkg og kvælstofgødning er sat til 11. kr. pr. kg N. Denne værdi anvendes også som værdi for den obligatoriske eftervirkning. Der er ikke en garanti for at kvælstofgødning til sæson 2023 kan købes til 11 kr./kg, men der er en forventning (og et håb) om at det ikke koster 17,5 kr./kg.
Da værdien af eftervirkningen først får effekt i 2023, er det valgt at sætte en lavere pris, i stedet for at vurdere eftervirkningen efter dagens kvælstofpris. På samme vis er omkostningerne ved at tage en sædskifteændring også beregnet ud fra langsigtede kornpriser, da sædskifteændringen fra vintersæd til vårsæd, som følge af en efterafgrøde efter høsten 2022, først får effekt på høsten 2023.
Efterafgrøder med bælgsæd indgår ikke
Muligheden for at anvende bælgsæd i efterafgrøderne er ny, men det er ikke indregnet som et særskilt virkemiddel, da det for den enkelte blot handler om at vurdere om en efterafgrøde med bælgsæd, vil være mere attraktiv end en blanding uden bælgsæd.
Beregningen er blot et forslag
Virkemiddelvælgerens forslag til fordeling af efterafgrøder er lavet for at sætte fokus på den økonomiske optimering af efterafgrødevirkemidler. Forslagene er lavet for at give hver enkelt bedrift et forslag til hvilke virkemidler der samlet bør give den billigste løsning.
Der er en række bedriftsspecifikke forhold som modellen ikke kan tage højde for. Der er taget udgangspunkt i omdriftsarealet for 2021, krav til målrettet regulering fra 2022 og krav til pligtige- og husdyrefterafgrøder fra 2021. Potentialerne for de enkelte efterafgrødevirkemidler er beregnet på baggrund af hver enkelt bedrifts afgrødevalg i perioden 2016 til 2021.