Økonomi og ledelse

Ukrainske medarbejdere i landbruget – omsorg og samtale i en svær tid

Som arbejdsgiver eller leder er det vigtigt at være klar til at hjælpe medarbejdere i svære situationer og håndtere deres reaktioner.

Den frygtelige situation i Ukraine påvirker både medarbejdere, ledere og arbejdsgivere på danske landbrugsbedrifter. Mennesker håndterer sådanne krisesituationer på forskellige måder. Som arbejdsgiver eller leder er det vigtigt, at du ikke er berøringsangst i forhold til at spørge ind til, hvordan dine medarbejdere har det, og hvad de har brug for.

Du skal bl.a. være opmærksom på følgende:

  • Acceptér, hvis det er svært at fokusere på arbejdet, og at arbejdet går lidt langsommere end normalt.
  • Vær large med brug af telefon. Medarbejderne kan have brug for at kontakte deres familier i Ukraine.
  • Opfordr gerne medarbejderne til at dele deres bekymringer
  • Hav forståelse for medarbejdernes frustrationer over, at de er langt væk fra deres familier og omgangskreds, som kan stå i en potentielt farlig situation.

Det er en god idé at vise dine medarbejdere, at du gerne vil støtte og tale med dem om den svære situation. Hvis det er svært at starte samtalen, kan du få inspiration her:

  1. Overvej rammerne for samtalen: Lav evt. noget praktisk eller gå en tur sammen, så er rammerne mere uformelle. Det kan hjælpe til at få en samtale i gang om et svært emne.

  2. Vær ikke bange for at spørge: Vis dine medarbejdere at du er interesseret og er der for dem. Spørg f.eks. hvordan de har det, om de har lyst til at tale om situationen, og om de kan tale med deres familie om det. Respektér også hvis ikke de har lyst til at snakke om det.

Find information hvis du eller dine medarbejdere har brug for hjælp

Hvis du har tilmeldt dine medarbejdere L&F sundhedsforsikring, så kan de få 5 timers psykologisk krisehjælp. I kan læse mere under medlemsfordele på L&F.dk.

Vil du vide mere?

Støttet af