Planter, Økologi

Mulighed for længere lastbiler til bl.a. halmtransport

Landbrugserhvervets Færdselsgruppe har arbejdet henimod, at lastbilvogntog i trækker-trailer kombination kunne tillades 1,5 m længere, efter ønske fra Danske Halmleverandører.

På de store kraftværker og varmeværker læsses der af med en kran, som tager et helt lag ad gangen fra lastbilen bestående af samlet 12 baller, enten fra en sættevogn eller forvogn/hænger. Det er en betingelse for at kunne levere halm, at der kan løftes og aflæsses 12 baller ad gangen.

Det har været udfordret med de nye HD-baller, der ikke kan komprimeres tilstrækkeligt i længderetningen til lovligt at være på et sættevognslad. Halmen kan være på en forvogn/hænger.

Derfor indsendte Landbrugserhvervets Færdselsgruppe i 2022 en ansøgning om dispensation. Efterfølgende har Færdselsgruppen været i kontakt med vognmandsorganisationerne DTL og ITD, der arbejdede på lignende forslag. Det førte til en fælles indsats.

Færdselsstyrelsen indfører nye regler fra 1. januar 2024

Syv-akslede lastbilvogntog tillades ikke forøget vogntogsvægt. Der arbejdes på en analyse, der skal belyse mulighederne. En umiddelbar forhindring er broers bæreevne, eller manglende viden herom.

Læs hele Færdselsstyrelsens meddelelse fra 6/12-2023.

b1_logoer_fardselsgruppen

Vil du vide mere?