Lavbundsprojektet udløser ret til grundbetaling til projektarealer
Når tidligere landbrugsarealer indgår i et lavbundsprojekt, har man mulighed for at opretholde retten til grundbetaling på de landbrugsarealer, som fik udbetalt grundbetaling i en reference-periode. Retten til grundbetaling til projektarealer følger en række projekttyper, som er med til at opfylde målene i EU's direktiver.
Når et areal er godkendt med grundbetaling til projektarealer, er det undtaget fra de krav til plantedække, som normalt gælder når man søger grundbetaling. Dvs. at der ikke længere er et krav om at maks. 50 % af plantedækket må bestå af lyng, andre vedagtige planter, mos eller lav og kravet om maks. 100 træer og buske pr. ha er heller ikke gældende længere.
Man er også undtaget fra aktivitetskravet, hvis det ikke er muligt at opfylde pga. af projektet. Dvs. man behøver ikke at slå arealet, hvis det er for vådt til at køre på arealet med almindelige landbrugsmaskiner. Der er heller ikke krav om at arealer, hvor aktivitetskravet ikke kan overholdes, skal indtegnes som småbiotoper.
Tilskud til pleje af græs og naturarealer - mulighed for forskellige kontrolformer
Når man søger tilskud til plejer af græs og naturarealer, skal man vælge en af tre kontrolformer. Her gennemgår vi de tre kontrolformer og deres fordele og ulemper. Fordeler og ulemper ved de forskellige kontrolformer er beskrevet generelt og ikke kun i de tilfælde, hvor tilsagnet ligger inden for et lavbundsprojekt, der i forvejen udløser grundbetaling til projektarealer.
Uanset hvilke kontrolformer man vælger, har man mulighed for at benytte fleksibilitetsreglerne i ordningen. Det betyder at op til 20 % af den ansøgte mark kan godkendes, selv om det ikke lever op ordningens krav – dog må delarealerne under fleksibiliteten maks. være 1 ha store. Delområder under 100 m2 godkendes uden at tælle med i fleksibiliteten.
Fordele og ulemper ved kontrolformen synligt afgræsset
Kontrolformen synligt afgræsset kan altid kombineres med grundbetaling, hvis arealerne er berettiget hertil. Hvis arealerne overholder kravene i PLG-tilsagnet er aktivitetskravet for grundbetaling ligeledes opfyldt. Dog skal man være opmærksom på at man skal overholde kravene til plantedække i grundbetalingsreglerne, medmindre arealet er omfattet af grundbetaling til projektarealer.
Ved kontrolformen synligt afgræsset skal 50 % af vegetationen være tydeligt afbidt den 15. september. Dog med mulighed for at udnytte fleksibilitetsreglerne. Områder med fleksibilitet skal indtegnes som småbiotoper, hvis man ønsker at opretholde grundbetaling på dem. Da der på Henriks areal er et lavbundsprojekt, der udløser grundbetaling til projektarealer, er der ikke krav til indtegning af ikke støtteberegnede arealer under 1 ha. Generelt kan det være en udfordring at indtegne arealer til fleksibilitet som småbiotoper, da det kan være forskellige arealer fra år til år alt efter vejret og tilfældigheder.
Udfordringen ved kontrolformen synligt afgræsset er størst ved projekter med helårsgræsning og andre projekter, hvor græsningstrykket af hensyn til biodiversiteten er lavt i løbet af sommeren. Det betyder, at der er rigeligt med føde på arealet og dyrene kan opholde sig på deres favoritsteder uden at løbe tør for føde.
Dermed opstår der risiko for, at der er delarealer, som dyrene først græsser senere på sæsonen, når væksten stopper og der bliver spist op på favoritstederne. For biodiversiteten er det ikke en udfordring, at græsningen foregår på forskellige tidspunkter af året på forskellige delarealer, men det er en udfordring, hvis alle arealer skal fremstå synligt afgræsset den 15. september.
Fordele og ulemper ved kontrolformen ekstensiv græsning
Kontrolformen ekstensiv græsning blev indført i 2024, for at give bedre mulighed for naturprojekter med helårsgræsning eller forlænget græsningssæson. Dermed kunne det umiddelbart være et godt bud på en kontrolform til Henriks arealer.
Kontrolformen kræver at man selv fotodokumenterer græsningsaktiviteten i perioden 15. oktober til 30. november. Billederne uploades i SGAVs Jordbrugsfoto-app. Alt efter størrelsen på markerne skal der tages mellem 2-12 billeder pr. tilsagnsmark. Billederne skal vise, at der er græsningsaktivitet på den enkelte tilsagnsmark i form af græsningsdyr, afbidt vegetation, gødning, dyreveksler mv. Der er krav om, at nogle af billederne skal vise græsningsdyr - hvor mange afhænger af antallet af tilsagnsmarker. Da ordningen er ret ny, er der en vis usikkerhed i forhold til at vurdere, hvornår man har dokumenteret en tilstrækkelige græsningsaktivitet på arealet.
Hvis man har mange tilsagnsmarker inden for samme indhegning, kan det godt blive til en del fotos, der skal tages. På baggrund af de erfaringer, der var med ordningen i 2024, hvor mange havde store problemer med at indsende fotos, kan det anbefales at afvente, at søge med denne kontrolform, til der er vished for at teknologien fungerer bedre.
En af de helt store fordele ved denne kontrolform er, at den kan udløse grundbetaling til projektarealer også på arealer, hvor der ikke er et direktivimplementerende projekt. Det betyder at man kan opretholde udbetaling af grundbetaling blot ved at arealet er berettiget til grundbetaling og man overholder tilsagnsforpligtigelserne til ekstensiv græsning.
Man behøver ikke indtegne arealer, hvor der anvendes til fleksibilitet som småbiotoper og man skal heller ikke overholde kravene til plantedække i grundbetalingen. Arealet skal blot være græsningsegnet, hvilket vil sige at vegetationen skal dække mere end 1/3 af arealet i forhold til sort jord – dog med mulighed for at udnytte reglerne for fleksibilitet.
Fordele og ulemper ved kontrolformen fast græsningstryk
Ved kontrolformen fast græsningstryk skal der, i perioden 1. juni til 31. august, opretholdes et græsningstryk på min. 0,3 storkreaturer/ha – dog med mulighed for at søge om nedsat græsningstryk hos SGAV. For at kunne søge denne kontrolform kræver det, at man har råderet over alle arealer, der indgår i indhegningen, enten som ejer eller forpagter. Der må gerne være arealer med i indhegningen, hvor der ikke søges PLG, men de indgår i beregningen af græsningstrykket, som også skal overholdes her. Opdeles arealet i mindre folde, skal græsningstrykket være overholdt i alle delfolde i hele perioden.
Det kan være en udfordring at udregne, hvor stort et græsningstryk man har på arealet. Dyrene tæller lidt forskelligt alt efter hvilken art og alder de har. Det er vigtigt at være opmærksom på, at der skal være noget fleksibilitet i dyretrykket, så man har mulighed for at udtage f.eks. syge dyr. Det kan også være en udfordring at delarealer, der ikke er græsningsegnet, skal trækkes fra det samlede areal, når der regnes græsningsstyrk. Hvis der er arealer, som man selv har vurderet til ikke at være græsningsegnet, men som i en kontrol bliver vurderet til at være græsningsegnet (f.eks. et areal der er mere tørt end normalt), så er det samlede græsningstryk for hele arealet pludselig meget lavere end beregnet.
Fast græsningstryk har lige som ekstensiv græsning den fordel, at det udløser retten til grundbetaling til projektarealer, hvorved man opretholder retten til grundbetaling men undgår krav om at indtegne småbiotoper og overholde plantedækkekravene til grundbetaling.
Alt i alt kan fast græsningstryk være en attraktiv løsning på Henriks arealer, hvis han kan tilpasse dyretrykket, så han er sikker på at han hele tiden overholder kravet på 0,3 storkreaturer/ha i perioden 1. juni til 31. august. Da en del af arealet består af tidlige dyrkningsarealer, er biomasseproduktionen på en stor del arealet relativt højt og arealet kan derfor godt bære et relativt højt dyretryk. Alternativt kan man overveje, om der skal søges om nedsat græsningstryk for at have lidt ekstra buffer.