Landmænd frygter at blive straffet for at lave naturtiltag
De regler der er lavet for at beskytte naturen, er i sig selv den største trussel mod mere og bedre natur.
De regler der er lavet for at beskytte naturen, er i sig selv den største trussel mod mere og bedre natur.
Landmænd der har en husdyrproduktion og samtidig ønsker at gøre noget godt for naturen kommer hurtigt i et dilemma. Den lovgivning, der skal beskytte naturen mod påvirkning af ammoniak fra husdyrbrug, er samtidig en af de største barrierer for, at landmænd tør lave naturtiltag på deres ejendom. Mange naturindsatser kan risikere at have afgørende betydning for, om landmanden kan fortsætte den eksisterende husdyrproduktion eller mulighederne for at udvide produktionen. Så spørgsmålet er om lovgivningen gør mere skade end gavn for de naturområder, den prøver at beskytte?
I efteråret 2024 var en gruppe af landbrugskonsulenter og kommunale sagsbehandlere samlet for at sætte fokus på mulighederne for naturtiltag på husdyrproduktioner. Et af spørgsmålene der blev stillet i løbet af dagen var:
”Hvilke naturtiltag kan man, med ro i maven, anbefale på ejendomme med husdyrproduktion?”
Der var umiddelbart ingen, der kunne svare på spørgsmålet, indtil én af deltagerne sagde: ”Der findes ingen naturtiltag, som vi med ro i maven, kan anbefale husdyrproducenterne at lave!”
Men hvordan kan det være, at landmænd ikke kan lave naturtiltag uden at frygte, at det spænder ben for deres produktion?
Lovgivningen (husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen) stiller nogle rammer op for, hvor meget kvælstof et naturområde må modtage fra en husdyrproduktion.
Naturområder deles op i 3 kategorier, som er et udtryk for 3 beskyttelsesniveauer:
Derudover skal man også vurdere, om der sker en tilstandsændring af øvrige § 3-beskyttede naturtyper eller om der sker en påvirkning af særligt beskyttede arter (arter på habitatdirektivets bilag IV).
Problemet opstår, da naturen dynamisk. Naturområder opstår og udvikler sig og arter flytter rundt i landskabet. Når man laver forbedringer eller udlægger nye naturarealer, risikerer man f.eks., at arealerne bliver registret som § 3-beskyttet natur, at naturarealerne skifter fra en kategori til en anden kategori eller at beskyttede arter etablerer sig på arealerne. Det kan have stor betydning når ens godkendelse skal revurderes eller når der søges om ny godkendelse i forbindelse med ændringer eller udvidelse af husdyrbruget.
I yderste konsekvens kan det betyde, at husdyrbruget står til en lukning inden for kort tid eller, at dyreholdet skal nedbringes væsentligt i størrelse. I andre tilfælde vil det betyde, at det ikke er muligt at udvide bedriften yderligere eller der stilles vilkår om etablering af dyre miljøteknologier.
Der er derfor ikke noget at sige til, at mange landmænd er tilbageholdne med at lave naturtiltag, hvis de ikke kan gennemskue konsekvenserne for deres virksomhed.
Listen over eksempler på naturtiltag, der kan give udfordringer for husdyr producenterne, er lang. Den type natur, der giver flest udfordringer, er overdrev, der bevidst eller ubevidst udvides og kommer over grænsen på 2,5 ha, og derfor skifter fra kategori 3-natur til kategori 2-natur.
Selv om det er så godt som umuligt at komme med generelle anbefalinger til tiltag, som aldrig vil give anledning til udfordringer, er der ofte rum for at lave naturforbedrende tiltag på landbrugsbedrifter – også uden at spænde ben for sin egen virksomhed.
Hvilke muligheder, der er for at lave naturtiltag vil være forskellig fra ejendom til ejendom. Mulighederne afhænger bl.a. af hvad der er den største begrænsningsfaktor på ejendommen. Er det f.eks. lugtgener til naboer, kan der være gode muligheder for at arbejde med naturtiltag uden det får konsekvenser.
I andre tilfælde er produktionen måske allerede begrænset af omkringliggende natur. Her er det væsentligt, at der ikke bliver etableret ny natur, der ligger tættere på ejendommen. Samtidig er det også væsentligt at vide hvilken kategori den natur som begrænser produktionen tilhører.
Hvis det er kategori 1-natur, der i dag er begrænsende, vil der være gode muligheder for at lave mere natur – bare det ligger længere væk end det eksisterende. Her er der nemlig ikke nogen krav til størrelse.
Ved kategori 2-natur gælder det også, at så længe det ikke kommer tættere på bliver problemet ikke større.
Ved kategori 3-natur er det vigtigt at man har styr på, at man ikke etablerer ny natur, der kommer til at betyde, at det samlede areal overstiger størrelseskriterierne for kategori 2-natur.
Generelt bør det hellere ikke give problemer at igangsætte naturforvaltning med græssende dyr på naturområder, der tilhører kategori 1 og 2. Her er naturkvalitet nemlig ikke et kriterie, og derfor kan man ikke blive straffet for at gøre naturen bedre.
Hvis man gerne vil udlægge ny natur tæt på sin ejendom, er der også mulighed for at anmelde det nye naturareal med genopdyrkningsret. Det giver mulighed for at naturen kan udvikle sig uden det bliver beskyttet og uden det bliver omfattet af kategori 2 eller 3 natur. Genopdyrkningsret beskytter ikke mod at arealerne kan blive kategori 1-natur inden for Natura2000 områder og det beskytter ikke mod konsekvenserne af fredede eller beskyttede arter (bilag IV-arter).
Endelig er reglerne for hvordan arealerne skal anmeldes til kommunen – særligt ved genopdyrkning – vigtige at overholde. Hvis ikke det anmeldes præcist, hvilke arealer der genopdyrkes, er der risiko for at arealerne, mod hensigten, alligevel bliver beskyttet natur. Det er derfor vigtigt, at lodsejer er bekendt med detaljerne i regler.
Der er også ny natur som i naturtypebekendtgørelsen er undtaget for at blive omfattet § 3 eller for ammoniakkrav. Det gælder f.eks. natur opstået efter en aftale med myndigheder om en særlig driftsform – som f.eks. braklægning. Der er dog nogen usikkerhed om rammerne for hvornår, der indgås en aftale med myndighederne om en særlig driftsform.
Udtagningsprojekter uden for Natura 2000-områder på lavbundsarealer, som gennemføres i samarbejde med myndigheder, er undtaget for tilstandsændringer som følge ammoniakdeposition. Man skal dog være opmærksom på at det samme ikke gælder inden for Natura 2000-områder. Her kan de udtagne lavbundsarealer udvikle sig til naturtyper omfattet af kravene til kategori 1-natur.
Der er desuden gode muligheder for at arbejde med naturelementer, som ikke er omfattet af nogle beskyttelser. Det gælder f.eks. læhegn og småbeplantninger. Her skal man dog også være opmærksom på at beskyttede og frede arter kan flytte ind.
Den største udfordring i forhold til naturtiltag på ejendomme med husdyrproduktion er frygten for uvisheden. Der er en generel frygt for, at de naturfremmende tiltag på et senere tidspunkt kan skabe benspænd for den eksisterende produktion eller fremtidige udvidelser af produktionen, hvis de nuværende regler bliver ændret. Frygten er desværre begrundet af et utal af eksempler herpå, og det der er årsagen til at konsulenterne giver udtryk for, at de aldrig med hel ro i maven rådgiver om nye naturtiltag.
Der er en generel anerkendelse af, at der er brug for ændring i reglerne om ammoniakregulering. I 2022 blev der af regeringen nedsat et ammoniakudvalg for at afdække mulighederne for en modernisering af ammoniakreguleringen. Udvalget består af medlemmer udpeget af Miljøministeriet, Landbrug og Fødevarer, Danmarks Naturfredningsforening og KL. Udvalget arbejder på baggrund af et kommissorium med fire emner.
Emneord