Konklusion vedr. beregningen af den maksimale ammoniakemission
Når landmanden har valgt en miljøteknologi, som over-opfylder i forhold til husdyrbrugets BAT- krav og senere ønsker at skifte denne teknologi ud med en anden, opstår et centralt spørgsmål i forbindelse med den genberegning af BAT-kravet, der skal ske:
Skal effekten af den teknologi, som landmanden vil udskifte, indgå i beregningen af den maksimale emission af ammoniak fra staldafsnittet?
Miljøstyrelsen siger ja.
SEGES, Jura & Skat siger nej.
Det handler om
Den generelle problemstilling handler om situationen, hvor:
- et husdyrbrug ansøger om godkendelse eller tilladelse til at ændre eller udvide eksisterende staldafsnit, jf. husdyrbrugloven §§ 16 a eller 16 b,
og
- i den forbindelse vil ændre i de virkemidler eller miljøteknologier, som allerede bruges i staldafsnittet til at reducere husdyrbrugets ammoniakemission og derved til at opfylde det BAT-krav, der gælder for husdyrbruget vedr. ammoniak.
Når landmanden ønsker at ændre i virkemidler eller miljøteknologi, skal BAT-kravet (den maksimale ammoniakemission) genberegnes. Spørgsmålet er, hvad der skal indgå i dette regnestykke.
Den konkrete situation
Det særlige ved den situation, vi behandler her, er, at landmanden ved valget af den miljøteknologi, der er tale om at ændre, valgte at overopfylde i forhold til husdyrbrugets BAT-krav. Landmanden har altså ved brug af den pågældende miljøteknologi reduceret husdyrbrugets ammoniakemission mere end påkrævet, og teknologien er angivet i landmandens nuværende tilladelse / godkendelse.
Nu vil landmanden så gerne skifte til en anden miljøteknologi, og spørgsmålet er, om den genberegning af BAT-kravet, der skal ske, omfatter effekten af den miljøteknologi, der nu fjernes, eller om effekten heraf udgår af beregningen.
Miljøstyrelsen mener
Miljøstyrelsen giver i helpdesk-svaret ”Levering til biogas kontra BAT-krav” udtryk for, at man skal medtage effekten af den miljøteknologi, der fjernes, i genberegningen af BAT-kravet, medmindre denne teknologi ikke aktuelt er optaget på Miljøstyrelsens teknologiliste eller er anerkendt på anden måde.
Styrelsen mener altså, at kun, hvor en teknologi ikke længere er på teknologilisten eller ikke længere er anerkendt på anden måde, kan man undlade at medtage effekten af denne teknologi i genberegningen af BAT-kravet.
Styrelsen henviser til husdyrgodkendelsesbekendtgørelsens bilag 3, afsnit 2.1.2. om fastlæggelse af BAT-kravet i eksisterende staldafsnit og skriver følgende:
” Ved eksisterende staldafsnit og gødningsopbevaringsanlæg, hvor der i en tidligere godkendelse er fastsat vilkår med henblik på reduktion af ammoniakemissionen, skal BAT-niveauet genberegnes med inddragelse af effekten af disse vilkår, medmindre vilkårene er stillet til en miljøteknologi, som ikke er optaget på Miljøstyrelsens teknologiliste, eller på anden måde er anerkendt.”
Dette afsnit kan genfindes i vejledningen til husdyrgodkendelsesbekendtgørelsens kapitel 13.
Link til helpdesk-svaret ”Levering til biogas kontra BAT-krav” på Miljøstyrelsens hjemmeside.
Link til husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen i Regelinfo.
Link til vejledningen til husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen på Miljøstyrelsens hjemmeside.
SEGES mener
SEGES, Jura & Skat læser husdyrgodkendelsesbekendtgørelsens bilag 3, punkt 2.1.2. på en anden måde end Miljøstyrelsen. Vi inddrager afsnit 3, som også handler om ændringer i eksisterende staldafsnit eller gødningsopbevaringsanlæg, og som særligt fremhæver ændringer i de miljøteknologier eller virkemidler, der anvendes. Vi mener, at dette afsnit angiver endnu en situation, hvor det kun er effekten af de øvrige, tilbageblevne teknologier og virkemidler, der skal indgå i genberegningen.
Der står sådan i afsnit 3:
”Hvis ansøgningen om godkendelse eller tilladelse omfatter ændringer af et eksisterende staldafsnit eller gødningsopbevaringsanlæg, herunder ændringer i de miljøteknologier eller virkemidler, der anvendes i staldafsnittet eller på gødningsopbevaringsanlægget, genberegnes den samlede relative effekt af de øvrige virkemidler og miljøteknologier.”
SEGES Jura & Skat har haft en dialog med Miljøstyrelsen om forståelsen af de 2 afsnit, og vi må konstatere, at vi er uenige.
Miljøstyrelsen mener, at afsnit 3 er en præcisering af afsnit 2, og at der dermed kun er 1 situation (her i husdyrgodkendelsesbekendtgørelsens bilag 3, punkt 2.1.2.), hvor effekten af den fjernede teknologi / det fjernede virkemiddel ikke skal indgå i genberegningen af BAT-kravet. Det er som nævnt, hvor vilkårene i den tidligere godkendelse er stillet til en miljøteknologi eller et virkemiddel, som ikke længere er optaget på Miljøstyrelsens teknologiliste, eller på anden måde er anerkendt.
SEGES, Jura & Skat mener, der er 2 situationer, hvor effekten af den fjernede teknologi / det fjernede virkemiddel ikke skal indgå i genberegningen af BAT-kravet:
- Den situation, hvor en teknologi / et virkemiddel ikke længere er optaget på teknologilisten eller anerkendt på anden måde.
- Den situation, hvor en ansøgning om godkendelse eller tilladelse omfatter ændringer i eksisterende staldafsnit eller gødningsopbevaringsanlæg, herunder ændringer i virkemidler eller miljøteknologier. Dvs. andre ændrings-situationer end de, som er omfattet af nr. 1.
Miljøstyrelsen supplerer: Skift af teknologi i fb. med at stalden udvides
Miljøstyrelsen angiver i et andet helpdesk-svar med titlen ”Kan lavere effekt end teknologilistens accepteres?”– sådan som vi forstår dette svar – at ansøger, hvis der er tale om at skifte teknologi i forbindelse med en udvidelse af stalden, i ét bestemt tilfælde kan stoppe med at over-opfylde i forhold til BAT.
Det er i det tilfælde, hvor kommunen i den eksisterende miljøgodkendelse / -tilladelse har foretaget en vurdering af, om en mindre reduktionseffekt end den, man opnår ved at anvende den teknologi, som landmanden har valgt, og som resulterer i over-opfyldelse af BAT, er tilstrækkelig til at opfylde BAT. Miljøstyrelsen angiver brugen af ”tænd-sluk teknologi” (her kan man ikke justere på effekten) som eksempel på en situation, hvor det er relevant, at kommunen foretager sådan en vurdering.
Det, der sker her, er, at det vilkår (se faktaboksen nedenfor), der er fastsat på baggrund af kommunens vurdering af, om en mindre reduktionseffekt er tilstrækkelig – dvs. det lave krav – vil blive fastholdt i de eksisterende staldafsnit. Den over-opfyldende andel af reduktionen kan bruges til at opfylde BAT til hele husdyrbruget – den eksisterende del og den nye del. I denne situation vil man altså kunne skifte teknologien og stoppe med at over-opfylde i forhold til BAT.
Bemærk her, at det ifølge Miljøstyrelsen er en betingelse, at kommunen har foretaget vurderingen af, om en mindre reduktionseffekt er tilstrækkelig i forhold til at opfylde BAT i den eksisterende miljøgodkendelse / -tilladelse – dvs. i den godkendelse / tilladelse, der angår den teknologi, som over-opfylder i forhold til BAT. Det er Miljøstyrelsens holdning, at kommunen ikke kan foretage denne vurdering senere og dermed bagudrettet.
Miljøstyrelsen begrunder dette med, at der på afgørelsestidspunktet foretages en fuld vurdering af hele projektet med den angivne ammoniakemission. Det er ikke muligt efterfølgende at vurdere om godkendelsen, ville kunne være givet med en højere emission. Bl.a. er ammoniakpåvirkningen af natur med en højere ammoniakudledning fra stalden ikke vurderet. Er den derimod det, i forbindelse med den oprindelige godkendelse, vil det være muligt, når der søges på ny, hvad enten det er til en udvidelse eller til at komme over på stipladsmodellen, at anvende den højere (vurderede) ammoniakudledning som BAT-krav for det eksisterende projekt
SEGES, Jura & Skat har ikke fundet holdepunkter for styrelsens forståelse af, hvornår kommunen skal foretage vurderingen af, om en mindre reduktionseffekt er tilstrækkelig - hverken i husdyrbrugloven eller i husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen.
Skift af teknologi hvor stalden ændres men ikke udvides
Det fremgår af Miljøstyrelsens helpdesk-svar ”Kan lavere effekt end teknologilistens accepteres?”, at når der er tale om en ændring af stalden, som ikke samtidig er en udvidelse, vil en ændring af den anvendte teknologi kræve kommunens fornyede godkendelse og dermed en ny vurdering, vilkårsfastsættelse og offentlighedsfase mm. Se faktaboksen.