Før investering i nyt grej
Før investering i nye maskiner og vogne bør man fokusere på, at købe de bedste dæk der muliggør et lavt dæktryk. Specielt på vogne ses det ofte, at dæk ikke prioriteres, og der leveres lastbildæk, hvis eneste kvalitet er, at de næsten holder evigt. Lidt friskt kan man sige, at man herved maksimerer strukturskaden.
Vælg de nye dæktyper som IF dæk (muliggør 20 % lavere lufttryk) eller VF dæk (muliggør 40 % lavere lufttryk). På en stor traktor med IF 900/60R42 på bagakslen, muliggør det fx et dæktryk på 1,0 bar, selv med en høj aksellast på 11.500 kg.
Store mejetærskere på hjul vejer ofte 15-20 ton i marken med fuld korntank. Har kan CFO dæk være en god mulighed. De er lavet til den cykliske last, høstmaskiner typisk udsættes for.
Ny undersøgelse fra Aarhus Universitet
Der er testet store lavtryksdæk, for at belyse jord-stress ved forskellige opbygninger af dæk, og ved dæktryk på hhv. 0,8, 0,6 og 0,4 bar. Derudover er der sammenlignet dæk, som med forskellig hjullast og dæktryk giver mulighed for samme trækkraft. For opgaver, hvor høj vægt er nødvendigt for at få ”bid”, kan der således anvendes en lettere traktor, eller mindre front- og hjulvægt.
Undersøgelsen viste, at det især er dækdimensionerne og dæktrykket, som er afgørende for reduktion af risikoen af strukturskade, og i mindre grad dækkonstruktionen. På den anden side er det dækkets konstruktion der bestemmer, hvor lavt lufttryk der kan anvendes.
Herunder andre interessante konklusioner:
- Reduceret dæktryk øgede trædefladearealet og reducerede dermed jord-stress signifikant i 20 cm dybde og havde tendens til reducerer jord-stress i 40 cm dybde. Reduktion i større dybde kan kun opnås ved reduceret hjullast.
- Dæk der kan bruges med lavere hjullast for at få ”bid”, reducerer potentiel de nedadgående kræfter, men reducerede i forsøget ikke gennemsnitlig normal stress. Den samlede effekt af trækkraft på stress på overfladen og i jorden er ukendt indtil videre.
- Hvis det ikke er muligt af reducere hjullasten, er anvendelse af dæk med meget stort trædefladeareal og passende lavt dæktryk, den bedste måde at reducere jord-stress. Dæktryksreguleringssystemer kan være gavnligt i forhold til at reducere risikoen af strukturskader.