Økonomi og ledelse, Kvæg

En interview-undersøgelse af dygtige mælkeproducenter

Det er ingen hemmelighed, at der er stor spredning i, hvordan mælkeproducenterne klarer sig. På trods af at resultaterne for mælkeproducenterne som helhed de seneste mange år har ligget på et lavt niveau, er der stadig producenter, som år efter år formår at lave positivt profit. Da det ikke kan forklares ud fra forskelle i markedsvilkår eller i observerbare forskelle som race eller størrelse, må forskellen nødvendigvis skyldes forskellen i, hvordan bedriften ledes.

’Sådan gør de bedste – en interviewundersøgelse af dygtige mælkeproducenter’ beskriver, hvordan 20 dygtige mælkeproducenter leder deres bedrift. Resultaterne i undersøgelsen skal ikke ses som en fiks og færdig opskrift til at få en succesfuld bedrift, men en beskrivelse af, hvordan 20 bedrifter leder deres bedrift.

Hvis rapporten kan inspirere andre landmænd og give dem refleksioner om god ledelse af kvægbedrifter, så har rapporten til fulde levet op til sit formål. Rapporten består af to dele. En ’hardwaredel’, der omhandler fakta om bedrifterne – herunder de økonomiske nøgletal samt beskrivelse af de fysiske rammer – samt en ’softwaredel’. Den omhandler de menneskelige og ledelsesmæssige aspekter på bedrifterne. Ligesom software i en computer er det disse aspekter, der får bedriften til at fungere uden at være synlige.

Emneord