jordbund

Planter, Jura

EU-direktiv om jordbundsovervågning vedtaget

Direktiv om jordbundsovervågning (Soil Monitoring Law) blev den 23. oktober endeligt vedtaget i EU. Danmark og hver af de øvrige medlemsstater skal nu opsætte egne nationale systemer til overvågning af jordsundhed, tab af sund jord og jordforurening.

Hvad er et jordbundsovervågningsdirektiv?

Direktivet om jordbundsovervågning er dette efterår vedtaget af de to EU-lovgivere (Det Europæiske Råd og Europa-Parlamentet), og er dermed en EU-retsakt - den første retsakt med fokus på jordbundens sundhed.

Når retsakten er et direktiv, betyder det, at der i EU er fastsat mål og rammer for et tema, men at Danmark selv skal implementere direktivet i egen lovgivning og definere, hvordan man vil nå målene. Som man måske kender det fra Vandrammedirektivet. 

Direktivet udstikker altså en ramme for overvågning af sundheden af al jordbund for at forbedre modstandsdygtigheden og håndtere risici i forurenede områder. Det er så op til lovgiverne i Danmark at oprette overvågningssystemer for vurdering af den fysiske, kemiske og biologiske tilstand af jordbunden i Danmark efter nogle generelle fælles EU-beskrivelser og kriterier. 

Jordbundsovervågningsdirektivets indhold

Direktivet forpligter EU's medlemsstater til at overvåge jordens sundhed, hjælpe jordejere og jordforvaltere til at forbedre jordens sundhed, minimere tab af arealer med sund jord samt at håndtere forurenede områder.

Overvågning af jordsundhed

Formålet med jordsundhedsovervågningen er at etablere et sammenhængende overvågningsnetværk for alle jorde i EU og sikre, at vidensniveauet for jordenes tilstand og udvikling øges i hele EU.

Medlemsstaterne skal selv - på baggrund af blandt andet arealanvendelse, jordtyper og klima - fastlægge et antal jordbundsenheder med prøvetagningssteder. For disse jordbundsenheder skal der etableres et overvågningsnetværk, som skal forholde sig til en række aspekter af jordbundsforringelse. Disse omfatter:

  • Jorderosion
  • Tab af organisk kulstof i jorden
  • Pakning af underjord
  • Pakning af overjord
  • Fosforoverskud
  • Kvælstofoverskud
  • Reduktion af jordens vandholdende evne
  • Saltophobning
  • Diffus jordforurening
  • Tab af jordens biodiversitet

I overvågningen skal der anvendes en række parametre (f.eks. jordens densitet, koncentration af organisk kulstof i jorden, koncentration af tungmetaller, procentvist vandindhold, C:N-forhold og lignende). Der skal i hver medlemsstat fastsættes tærskelværdier for jordbundsparametrene, der skal give mulighed for prioritering og gradvis gennemførelse af indsatser, der fører til sund jord.

Der skal foretages vurderinger af jordens sundhedstilstand hvert sjette år, og overvågningsdata skal regelmæssigt indberettes til EU vedrørende jordbundens sundhed, arealinddragelse og forurenede arealer. Dette skal samle sammenlignelige data i EU, så der kan iværksættes koordinerede tiltag for at bekæmpe jordbundsforringelse.

Håndtering af forurenede områder

Danmark og de øvrige medlemsstater skal identificere og offentliggøre en oversigt over potentielt forurenede områder inden for 10 år efter direktivets ikrafttræden og planlægge håndtering af uacceptable risici for miljøet og menneskers sundhed.

Desuden skal en vejledende liste over stoffer, der kan udgøre en betydelig risiko for jordens sundhed, menneskers sundhed eller miljøet, og som der mangler data om, udarbejdes senest 18 måneder efter, at direktivet træder i kraft. Denne liste vil omfatte relevante PFAS-stoffer og pesticider.

Minimere tab af arealer med sund jord

Tab af arealer kan ske gennem jordforsegling og jordflytning i forbindelse med beboelse, byggeri, infrastruktur og lignende. Minimering af tabet af jord og dens kapacitet som selvstændigt økosystem skal i medlemsstaterne ske ved at:

  • Begrænse områder, der påvirkes af jordforsegling og jordfjernelse.
  • Vælge områder til arealinddragelse, hvor tabet af økosystemtjenester vil være minimale. 
  • Foretage jordfjernelse og jordforsegling på måder, der minimerer negativ påvirkning. 
  • Forsøge at udligne ethvert uundgåeligt tab af jordkapacitet.

Hvornår træder direktivet i kraft?

Direktivet træder i kraft 20 dage efter offentliggørelsen i EU's officielle tidende. Derefter har Danmark og de øvrige medlemsstater tre år til at implementere direktivet i de nationale lovgivninger. 

Hvordan skal direktivet hjælpe jordejere og jordforvaltere til at forbedre jordens sundhed?

Overvågningsindsatsen vil blive en myndighedsopgave og pålægger altså ikke jordejere eller jordforvaltere yderligere opgaver. Medlemsstaterne skal derimod hjælpe jordejere og jordforvaltere til at forbedre jordsundheden ved at sikre adgang til videnskabeligt baseret, uafhængig rådgivning, træning og kapacitetsopbyggelse samt ved at fremme initiativer til at øge bevidstheden om fordelene ved at bevare og øge jordens modstandsdygtighed.

jordbund

Foto: Janne Aalborg Nielsen, chefkonsulent, SEGES Innovation.

Vil du vide mere?

Støttet af