Jura, Fjerkræ, Grise

Brugerbetaling omfatter IE-husdyrbrugs indberetning af PRTR-data

Tilsynsmyndighedens opgaver i forbindelse med husdyrbrugs indberetning til forureningsregister af data om ammoniakudledning, er pr. 1. januar 2021 omfattet af brugerbetalingsbekendtgørelsen.

Efter brugerbetalingsbekendtgørelsen opkræver kommunerne og Miljøstyrelsen brugerbetaling hos husdyrbrug for miljøgodkendelses- og tilsynsaktiviteter. 

Fra 1. januar 2021 er de ressourcer, som tilsynsmyndighederne - dvs. kommunerne - anvender ved udtalelser om IE-husdyrbrugs indberetning af PRTR-data, omfattet af de opgaver, som kommunerne kan opkræve brugerbetaling for. Det fremgår af bekendtgørelsens bilag 2 om takster og nærmere regler for brugerbetaling

Miljøstyrelsen udtaler i sit høringsnotat:

”Med den foreslåede ordning for husdyrbrug, udarbejder Nationalt for Miljø og Energi (DCE) udkast til PRTR-indberetning for husdyrbrug for så vidt angår det enkelte husdyrbrugs ammoniakudledning baseret på oplysninger fra Landbrugsindberetning.dk. Herefter skal husdyrbruget vurdere, om indberetningen skal korrigeres eller suppleres, herunder med oplysninger om fx affald og metan. Kun i de få tilfælde, hvor husdyrbruget anmoder om korrektion af emissionen af ammoniak på grund af teknologi, der ikke er medtaget i beregningen, skal kommunerne med forslaget kvalitetsvurdere anmodninger om korrektion af ammoniakemissionen ud fra tilsynsmyndighedens kendskab til husdyrbrugets aktuelle anvendelse af teknologi til reduktion af ammoniak fra staldene. 
Der vil derfor alene være en lille stigning af husdyrbrugs brugerbetaling til kommunerne i de tilfælde, hvor et husdyrbrug anmoder om korrektion af ammoniakemission som følge af anvendelse af reducerende teknologi. Dette skønnes af andrage ca. 10 sager årligt á maksimalt 2 timers sagsbehandling i kommunerne.”

Se ”Høringsnotat – udkast til ændring af brugerbetalingsbekendtgørelsen” af 4. december 2020 på høringsportalen

Timetaksten er steget

Timetaksten er justeret, så den pr. 1. januar 2021 er på 433,41 kr.

Hvad er PRTR?

PRTR er en forkortelse for ”Pollutant Release and Transfer Register” og er et europæisk register over udledning og overførsel af forurenende stoffer.

Reglerne om PRTR skal give offentligheden bedre adgang til miljøoplysninger ved at oprette sammenhængende, integrerede, landsdækkende registre over udledning og overførsel af forureningsstoffer (PRTR-registre) for at gøre det lettere for offentligheden af deltage i beslutningsprocesser på miljøområdet og bidrage til forebyggelse og mindskelse af miljøforurening.

Kravene udspringer af FN´s PRTR-protokol og af EU's PRTR-forordning.

Dele af PRTR-forordningen implementeres gennem PRTR-bekendtgørelsen, der trådte i kraft den 13. oktober 2015. Bekendtgørelsen er blevet ændret med en ny PRTR-bekendtgørelse, der trådte i kraft den 1. januar 2021.

PRTR-bekendtgørelsen supplerer E-PRTR-forordningen, hvorefter en række virksomheder med væsentlige udledninger til luft, vand og jord, samt frembringelse af betydelige affaldsmængder skal indberette data om virksomheden og dens udledninger samt overførsler, jf. forordningens artikel 5.

Bekendtgørelsen fastsætter regler for virksomheders indberetning af oplysninger i medfør af E-PRTR-forordningen, herunder særlige bestemmelser om korrektion og supplering af allerede indberettede oplysninger for visse husdyrbrug samt myndighedsbehandling af indberettede oplysninger.

Vil du vide mere?

Støttet af