Planter

Parat til at producere bælgsæd til fremtidens plantebaserede fødevarer

I en ny analyse stiller Landbrug & Fødevarer, SEGES skarpt på danskernes kendskab til og viden om bælgplanter som ærter, hestebønner, lupiner, kikærter og linser, og afdækker fremtidens mulige proteinafgrøder i Danmark.

FN’s klimamål har sat en ny dagsorden for fremtidens fødevareproduktion med fokus på et mindre indtag af kød og et større indtag af korn, grønsager, bælgsæd og nødder. Interessen for plantebaserede fødevarer og drikke er stigende hos forbrugerne, og flere fødevarevirksomheder arbejder målrettet på at komme ind på markedet. Fødevarevirksomhederne oplever imidlertid, at dansk produceret bælgsæd er svære at finde. Derfor arbejder Landbrug & Fødevarer, SEGES på flere fronter for at skabe større råvaregrundlag og samarbejde mellem landmænd, virksomheder, detail og foodservice.

Planteprotein på danske marker

Indsatsen foregår på tværs af konventionel og økologisk produktion. Det primære fokus er bælgsæd, men markedspotentialet for korn og nøddeprotein vil også undersøges. Landbrug & Fødevarer, SEGES har igangsat følgende initiativer med henblik på at understøtte planteprotein på danske markeder:

  • Opbygning af vidensbase for afgrødepotentialet hos primærsektoren.
  • Forbrugerundersøgelse af afsætningspotentialet blandt forbrugerne med bud på markedsudviklingen fremover.
  • Prøvedyrkning af en række kendte og nye afgrøder i hele Danmark
  • Innovationsworkshops for landmænd, virksomheder, detail og foodservice

Grønne tendenser i forbrugernes madvaner

I en ny analyse fra Landbrug & Fødevarer og SEGES fremgår det, at både voksne og børn ønsker at spise mere plantebaseret mad. Knap halvdelen af befolkningen i alderen 18-70 år angiver, at de vil konsumere mere plantebaseret mad og drikke i fremtiden. Det fremgår, at langt de fleste danskerne foretrækker, at de planter, der anvendes til mad og drikke, i fremtiden skal være produceret i Danmark. 

Analysen viser også, at det er de proteinkilder, som danskerne kender i forvejen, der har størst vækstpotentiale, men at danskerne også er nysgerrige på flere af de mere ukendte proteinkilder.
Læs mere om danskernes viden om grønne proteiner samt markedspotentialet for afsætning af plantebaserede fødevarer: Markedsanalyse grønne proteiner 

Når værdikæden for plantebaserede fødevarer mødes

I 2020 og 2021 samler vi værdikæden til en række innovations-workshops for hele værdikæden.

Vil du med på rejsen? Så kontakt SEGES  – se kontaktoplysninger nedenfor.

Vil du vide mere?

Støttet af