Kvæg, Økonomi og ledelse

Kvægformand: Mælkeproducenter bør have større fokus på strategi og budget

Ny undersøgelse af landmænds arbejde med økonomi og ledelse får sektorformanden til at opfordre kvægbrugerne til at få lavet deres budgetter og strategier.

I gamle dage blev køerne passet fra kalv til malkeko. Planterne på markerne blev sået, gødet og høstet. Men at være dygtig til at få køer til at give meget mælk er ikke længere nok. I 2021, hvor landmændene får større og større bedrifter, stiger behovet for at ansætte og lede medarbejdere. Dertil kommer kravene til klima og miljø. Og til sidst men ikke mindst skal der være styr på bedriftens økonomi.

”Den nye normal er, at det hele er unormalt. Man skal sørge for, at bedriften er robust og rustet til at håndtere alle mulige og umulige situationer. Og især have fokus på bedriftens strategi og økonomi. Det er blevet det nye normale som landmand i Danmark,” siger formand for sektorbestyrelsen, Kvæg og mælkeproducent Christian Lund.

Sektorformandens tanker ligger i forlængelse af en ny undersøgelse af landmændenes arbejde med økonomi og ledelse. I alt besvarede mere end 2.000 landmænd undersøgelsen, som sektoren for Økonomi & Virksomhedsledelse satte i gang.

Christian Lund

”Man skal sørge for, at bedriften er robust og især have fokus på bedriftens strategi og økonomi,” mener Christian Lund

Kvægproducenterne bør have en nedskreven strategi og bruge budgettet til styring

Især mælkeproducenternes svar på to spørgsmål har fået sektorformanden til at kræve handling fra medlemmerne. Kun 11 procent af mælkeproducenterne svarede, at de havde en nedskrevet strategi. Ligeledes svarede kun 11 procent, at de i høj grad brugte deres budgetter som grundlag for den løbende styring, optimering og opfølgning af bedriften.

”Når man har styr på sin bedrift, så viser man sine vigtigste interessenter, at der er et stærkt fundament at bygge på. Jeg plejer at sige, at de vigtigste interessenter først og fremmest er din familie – og så kommer banken lige derefter. Og her er både budget og strategi vigtige parametre. Så der er en rigtig god grund til at bruge de muligheder og værktøjer, vi har,” understreger Christian Lund.

DLBR har et ansvar og bør fokusere på de kunder der mangler rådgivning

Det er ikke så vigtigt, om man lægger både budget og strategi alene, eller man får hjælp og rådgivning. Det vigtigste er, at man får det gjort. Der skal dog et større fokus på budget og strategi til, hvis det skal blive til virkelighed. ”Landmændene er nødt til at tage øget ejerskab. Og så skal DLBR på banen. I stedet for at bruge tiden på at kæmpe om, hvem der bliver den største virksomhed, så skulle de hellere fokusere på at få samlet de kunder op, der mangler rådgivning,” siger Christian Lund.

Samtidig understreger sektorformanden, at hverken budget eller strategi behøver at være en kompleks opgave. ”Mit bedste råd er at gøre det enkelt. Jeg er ikke den bedste til at have en fast strategi eksempelvis. Derfor er det vigtigt for mig at have en ramme for, hvad det er, jeg vil med min bedrift. Den fylder ét A4-ark, og det giver mig retning for mit arbejde på bedriften,” forklarer Christian Lund.

Han glæder sig over, at der også er lyspunkter i undersøgelsen – eksempelvis at 53 procent svarede, at de kender deres fremstillingspris. ”For ikke mange år tilbage var fremstillingspris ikke noget, ret mange landmænd hverken kendte eller forholdt sig til. Jeg tror på, at udbredelsen og brugen af at kende sin fremstillingspris på alt lige fra mælk til grovfoder er et skridt i den rigtige retning i forhold til gode økonomiske resultater,” siger Christian Lund.

Artiklen har været bragt i KvægNyt nr. 9, 2021

Vil du vide mere?