Få overblik over ny specialproduktion i din landbrugsvirksomhed
Når man vælger at lancere sine egne specialprodukter, er det nødvendigt at undersøge, om indtjeningen står mål med omkostningerne til produktionen. Der vil nemlig altid komme nye omkostninger til f.eks. forarbejdning, emballage, distribution og markedsføring ved en ny produktion.
En gennemgående økonomisk afdækning af omkostningerne
Værdikædeanalysen gør det muligt at lave en gennemgående økonomisk afdækning af værdikædens udgifter og indtægter på produktniveau. Det kan skabe overblik over optimeringsmulighederne og dermed potentielt et bedre økonomisk resultat.
Sådan er mulighederne i kalkulen i værdikædeanalysen
Kalkulen i værdikædeanalysen gør det muligt at differentiere salget, så der bliver to salgskanaler, der synliggør, hvilken salgskanal der giver den bedst mulige indtjening. Det giver herved et større overblik over, hvordan han skal disponere i forhold til produktet på kort og langt sigt. Kalkulen kan ligeledes bruges som budgetværktøj, hvor et kommende produkts rentabilitet kan vurderes ud fra analysen.
Øvrige fordele ved værdikædeanalysen
Værdikædeanalysen beregnes i et regneark. Her kan man tilpasse skabelonen til den konkrete situation ved at vælge mellem de forskellige faner og skjule de rækker, som ikke bruges.
Udover de direkte økonomiske beregninger kan værdikædeanalysen også bruges til at vurdere den bagvedliggende forretningsidés holdbarhed og giver hermed indsigt i handlingsmuligheder i forhold til, hvilke led i værdikæden der skal have ekstra fokus.