Med en omhyggelig ansættelsesprocedure rekrutterer Rik de rette medarbejdere
Så med tiden er Rik blevet meget omhyggelig i sin ansættelsesprocedure. I job-opslaget gør han meget ud af både jobbeskrivelsen, hvad gården er for et sted, og ikke mindst hvad de kan tilbyde.
”Blandt andet har jeg fundet ud af, at det med gode og flexible arbejdstider er noget, der betyder meget,” forklarer han.
”Og når vi så har folk til samtale går jeg meget op i at finde ud af, hvor deres interesse ligger, og især om de har den rigtige motivation og vilje til at lære nyt og tilpasse sig nye omgivelser.”
Mus-samtaler fastholder medarbejderne på bedriften
Men det er ikke nok at få ansat den rigtige medarbejder. Han eller hun skal også helst have lyst til at blive i jobbet. Og her har medarbejder-udviklingssamtalen (mus-samtalen) ifølge Rik vist sig at være en vigtig brik – og lidt af en aha-oplevelse.
”Mus-samtalerne er fantastiske. Her får jeg både at vide, hvad de synes, vi kan lave om på bedriften, hvordan de trives, og ikke mindst hvordan de selv kunne tænke sig at udvikle sig i jobbet.”
En af de ting, som Rik har fundet ud af via mus-samtalerne er bl.a., at der generelt er mange ting, hans medarbejdere gerne vil lære mere om.
”For eksempel går en af mine medarbejdere meget op i at passe kalvene. Men ved den sidste samtale gav hun udtryk for, at hun rigtig gerne også vil lære mere om reproduktion og sygdom hos køerne. Så nu har vi lavet en turnusordning, så hun hver tredje uge kommer med rundt til drægtighedstjek, klovbeskæring og når dyrlægen er der,” fortæller Rik.
”Så det, jeg har fundet ud af er, at det er vigtigt, at vi lytter til vores medarbejdere, så de føler, at de udvikler sig og bliver ved med at synes, at det er spændende. Ellers er det, at vi mister dem efter 2-3 år. At fastholde dem længere end det, er den store kunst,” understreger han.
Standardspørgsmål hjælper mus-samtalen på vej
Rik lægger ikke skjul på, at det også er svært det med mus-samtaler.
”Det kræver helt sikkert øvelse. Der er en barriere i, at man skal sætte sig ned over for en medarbejder en til en. Men det er helt klart nemmere, så snart man bare har prøvet det et par gange, og jeg har også fået rigtig god sparring fra SEGES-konsulent Vibeke Fladkjær,” forklarer han. Til at støtte sig under samtalerne bruger han en række standardspørgsmål, som SEGES har udarbejdet.
”Jeg bruger ikke spørgsmålene slavisk, men tager dem, der passer, for at få samtalen til at flyde.”
Han holder samtalerne hvert halve år, og lægger dem ind i kalenderen, så der ikke pludseligt kommer alt muligt i vejen.
Bedriftens gode ry gør det nemmere at rekruttere medarbejdere
Riks fokus på sine medarbejdere har betydet, at gården har fået et godt ry som arbejdsplads. Og det betyder, at han får mange uopfordrede ansøgninger.
”Tilfredse medarbejdere går jo ud i verden og fortæller godt om stedet, Så efterhånden er det blevet nemmere og nemmere for os, at rekruttere,” slutter han.
Se skemaet, som Rik Kool bruger til MUS-samtaler