83 % af eleverne svarede, at samarbejdet med kollegerne og lederen er vigtigt for deres udbytte af praktikforløbet. I undersøgelsen spurgte vi konkret til elevernes erfaringer ud fra de erfaringer, som andre elever fortalte om ved en workshop på Arbejdsmiljøkonferencen for de grønne erhverv i november 2022. Formålet var på den måde at få et billede af, hvor udbredte de positive og negative erfaringer var.
Mange elever, 63-78 %, havde oplevet positive faktorer, som gjorde samarbejdet med kollegerne og lederen nemmere. Det var særligt et godt sammenhold, humor og en god snak i pauserne, der var erfaringen fra mange praktiksteder, men også en god tone, hvor der bliver sagt godmorgen og farvel hver dag.
Et mindre antal elever havde negative erfaringer, der gjorde samarbejdet svært. Den mest udbredte negative erfaring var, at de ikke var blevet forklaret, hvorfor de skulle gøre tingene på en bestemt måde. 21 % af eleverne havde oplevet dette.
13-16 % af eleverne havde erfaringer med:
- At blive kastet ud i nye ting og at man bliver skældt ud over, at man ikke kan finde ud af dem
- At blive kastet ud i noget arbejde, man ikke ved, om man kan udføre
- At blive sat til at lave det samme i hele praktikforløbet.
Derudover havde 8-11 % af eleverne oplevet:
- At kollegerne slet ikke ved, at eleven skal starte
- At der er nærmest ingen kommunikation med kollegerne eller med leder/chef
- At blive smidt ud i ting man slet ikke er klar til.
Endelig svarede 3 elever, at der var for meget drilleri på arbejdspladsen.
Det kan du gøre:
God kommunikation med lærlingen er lige som lærlingens fysiske sikkerhed i høj grad afhængig af lederen som rollemodel. Når en leder udviser interesse for lærlingen, spørger til lærlingens mening og bruger lidt tid på at få den nyankomne inkluderet i samtaler om arbejdet, og smitter det videre til medarbejderne.
Når du har forventninger til, at de øvrige medarbejdere står for oplæring af lærlingen, er det vigtigt at sige dette klart, og sørge for, at der er afsat tid til oplæringen. Brug gerne tid på at anerkende de medarbejdere, der gør noget særligt for, at lærlinge og nyansatte føler sig inkluderet, eller hjælper dem med at lære opgaverne på den rigtige måde.