Oprettet: 09-03-2018

Kvægkongres: Sådan bliver du en bedre forhandler

Gør dig disse få overvejelser, før du går ind i en forhandling – og chancen for succes er forhøjet væsentligt.

  • Hvad er dit mål med forhandlingen?
  • Hvad er din smertegrænse?
  • Hvad er dit åbningsbud, som du vil blive lykkelig over, hvis modparten accepterer?
  • Og hvad er din realistiske plan B, hvis forhandlingerne bryder sammen?

Hvis du har gjort dig dette klart, før du går ind i en forhandling, er du allerede langt foran på point. Sådan lyder rådet fra forhandlingsekspert Mikkel Gudsøe på årets Kvægkongres.


Hvis du godt selv kan høre, at dine argumenter ikke rigtig holder, fremstår du med langt mindre pondus over for din modpart,” siger forhandlingsekspert og advokat Mikkel Gudsøe.

”Selv om det lyder meget simpelt, så er alt det, jeg fortæller i aften noget, jeg har erfaring for, at folk glemmer. Jeg oplever det, når jeg underviser på universiteterne, når jeg underviser advokater, alle glemmer at gøre sig de her overvejelser,” fortæller Mikkel Gudsøe, mens der bliver båret ekstra stole ind til de mange interesserede workshopdeltagere.

Lyt mere – snak mindre

Når man mødes til forhandlingen har mange, ifølge Mikkel Gudsøe, en tendens til at snakke løs og buldre frem med argumenter for at overbevise modparten. Men det er sandsynligvis slet ikke den bedste strategi, fortæller forhandlingseksperten.

”Ofte får du meget mere ud af at lytte til modparten. Og lyt nu aktivt, så du virkelig hører, hvad han siger. Det giver dig værdifuld viden om, hvad der ligger bag de krav, han stiller. Og det kan du bruge, når I skal nå frem til en løsning,” fortæller han.

Nye og bedre løsninger

Et eksempel på dette oplevede workshopdeltagerne, da de selv skulle i forhandlingstøjet og komme frem til en løsning i en udleveret case.

Umiddelbart gjorde begge casens parter krav på det samme parti appelsiner. Men de opmærksomme forhandlere bemærkede den væsentlige detalje, at den ene part udelukkende udnyttede appelsinkødet – den anden udelukkende appelsinskrællen. Så i stedet for at dele partiet, så ingen fik den mængde, de havde brug for, nåede de frem til en ny og bedre løsning: Hver part udnytter netop den del af appelsinen, de har brug for, og sender derefter resten til modparten.

Sæt dig i modpartens sted

”Når du forbereder dig til en forhandling, så prøv som en sidste ting at lytte til dine egne argumenter med modpartens ører. Hvis du var modparten – ville dit krav og dine argumenter så lyde som noget, du havde lyst til at gå med på? Hvis ikke, må du tænke dig om en ekstra gang eller til tasterne igen, hvis det er udkastet til en mail, du sidder med,” lyder rådet.

I øvrigt gør Mikkel Gudsøe opmærksom på, at forhandlinger ikke udelukkende handler om foderkontrakter og forpagtningsaftaler.

”En forhandling er enhver kommunikation med et andet menneske, der har til formål at få vedkommende til at gøre – eller undlade at gøre noget. Og min erfaring er, at dem, der har styr på de simple forhold, jeg har gennemgået, klarer sig markant bedre end dem, der ikke har,” lyder det fra Mikkel Gudsøe.

Artiklen har været bragt i KvægNYT nr. 5, 2018

Sidst bekræftet: 09-03-2018 Oprettet: 09-03-2018 Revideret: 09-03-2018

Forfatter

Kvæg
Kommunikationskonsulent

Lone Sylvest Søgaard

Fagkommunikation


Af samme forfatter

Du skal kende din fremstillingspris på grovfoder
Du skylder dig selv at udnytte de muligheder, der er i at komme tættere på økonomien i din grovfoderproduktion, mener Chris...
24.01.20
Kvægnyt nr. 2 - 2020
Læs bl.a. om: SEGES rykker ud til kvægbesætninger med salmonella; Du skal kende din fremstillingspris på grovfoder; Sådan k...
24.01.20
24.-25.02.2020: Kvægkongres 2020
Kom med til kvægbranchens største faglige begivenhed den 24.-25. februar 2020
15.01.20
Kvægnyt nr. 23 - 2019
Læs om: Sådan kan du hente store besparelser i malkestalden; Brug af kønssorteret sæd er en fordel ved forlænget laktation;...
13.12.19