Feedback Form

Produktinnovation  

Oprettet: 23-02-2016

Kundetyper

Hver af de syv kundetyper har nogle vigtige karakteristika. Brug kundetypernes karaktertræk til at finde ud af, hvordan dit produkt giver dem værdi.

Når du overvejer kundetyper, skal du også forholde dig til, om dit produkt skal distribueres direkte til slutforbrugerne (B2C) eller handles gennem en eller flere grossister eller forarbejdere (B2B), inden det når slutkunden. Det er vidt forskellige forretningsveje.

Læs mere om, hvilke overvejelser der ligger foran dig

Både i B2C- og B2B-situationen er det dog vigtigt at vide, hvilke kundetyper der er ”slutmålet” for produktet.

Kilden til kundetyperne er Roskilde Universitet (RUC), og illustrator er Liv Grud Vestbjerg.

Skeptikeren
  • Er negativ over for økologi
  • Ønsker danske varer
  • Vil have sundhed
  • Går op i smag og kvalitet  
Den traditionelle
  • Holder af danske varer og de ”gode gamle dage”
  • Går op i sundhed
  • Vil gerne have varer, som fortæller historien om, hvor produktet kommer fra, og hvem der har produceret varen
  • Går uden om tilsætningsstoffer  
Den uengagerede
  • Er tilbudssøgende
  • Har ingen holdning til noget
  • Laver mad fra bunden, men uden glæde
  • Er traditionel  
Den nemhedsorienterede
  • Vil gerne købe bedre kvalitet, men synes, det er for dyrt
  • Går op i, at mad er hurtigt lavet og nemt
  • Køber færdigretter
  • Går efter kendte mærker  
Individualisten
  • Køber dyre fødevarer af høj kvalitet
  • Går op i mad og livsglæde
  • Handler direkte hos landmænd og i specialbutikker  
Idealisten
  • Økologi er lig højere sundhed
  • Økologi er lig sundhed
  • Går op i naturen, klimaet, dyrevelfærd, GMO og danske fødevarer
  • Er madinteresseret  
Den fællesskabsorienterede, engagerede forbruger
  • Fødevarer skal produceres lokalt
  • Fællesskabet skaber rammerne for maden
  • Bæredygtighed og økologi er plusord  

 
Læs mere om, hvordan du arbejder med at forstå kundetyperne endnu bedre.

Gå tilbage til ”Kend markedet”  

Sidst bekræftet: 13-03-2017 Oprettet: 23-02-2016 Revideret: 23-02-2016

Forfatter

Økonomi & Virksomhedsledelse
Chefkonsulent

Gustaf Højriis Bock

Økologi Innovation


Af samme forfatter

Styrk idéen
Tiden er inde til at sætte endnu flere ord på din idé. Med udgangspunkt i den feedback, du fik i fasen ”Ny start”, begynder...
16.06.17
Skaf finansiering
Du og din rådgiver har tænkt i finansieringsmuligheder igennem alle faser, men i denne fase afgøres det endeligt, om du kan...
16.06.17
Beskriv organisationen
Har du og dine medarbejdere de kompetencer, der skal til, for at få optimeringen til at lykkes? Har du et overblik over all...
16.06.17
Beskriv organisationen
Har du og dine medarbejdere de kompetencer, der skal til, for at få din forretningsidé til at lykkes? Har du et overblik ov...
16.06.17
Forretning
Du har nu været igennem alle faser af forretningsudviklingen og har undersøgt din forretningsmodel til bunds. Nu er du klar...
12.04.17