15 % af de danske forbrugere repræsenterer skeptikeren. Skeptikeren er negativ overfor økologi, ønsker danske varer, vil have sundhed og går op i smag og kvalitet.
18 % af danskerne er idealister. Idealisten går op i naturen, klimaet, dyrevelfærd, GMO og danske fødevarer, og så er hun madinteresseret. For hende er økologi lig højere sundhed.
17% af danskerne er individualister. Individualisten køber dyre fødevarer af høj kvalitet, går op i mad og livsglæde og handler direkte hos landmænd og i specialbutikker.
19 % af de danske forbrugere er uengagerede. Den uengagerede er tilbudssøgende, har ingen holdning til noget, laver mad fra bunden, men uden glæde og er traditionel.
19 % af danskerne er nemhedsorienterede. Den nemhedsorienterede vil gerne købe bedre kvalitet, men synes, det er for dyrt. Hun går går op i, at mad er hurtigt lavet og nemt, hun køber færdigretter, og hun går efter kendte mærker.
12 % af danskerne er traditionelle. Den traditionelle holder af danske varer og de ”gode gamle dage”, går op i sundhed, går uden om tilsætningsstoffer og vil gerne have varer, som fortæller historien om, hvor produktet kommer fra, og hvem der har produceret varen.
Derudover er der en sidste kundetype: Den fællesskabsorienterede, engagerede forbruger. For ham skal fødevarer produceres lokalt, bæredygtighed og økologi er plusord, og fællesskabet skaber rammerne for maden.
Det skal du bruge kundetyperne til i din forretningsudvikling
Når du får den enkelte kundetypes karaktertræk ind under huden, vil det hjælpe dig med at vurdere, hvilke præferencer kundetyperne har, og hvilke produkter der giver dem mest værdi.
Når du overvejer kundetyper, skal du også forholde dig til, om dit produkt skal distribueres direkte til slutforbrugerne (B2C) eller handles gennem en eller flere grossister eller forarbejdere (B2B), inden det når slutkunden. Det er vidt forskellige forretningsveje.
Bliv klogere på, hvilke overvejelser du skal igennem, hvis din forretningsidé henvender sig til B2B-segmentet.
Både i B2C- og B2B-situationen er det dog vigtigt at vide, hvilke kundetyper der er ”slutmålet” for produktet.
Inddel markedet for din forretningside i kundesegmenter
Nu skal du arbejde videre med, hvem kundetyperne er, og hvilke ønsker de har som forbrugere, ved at undersøge, hvad der ligger bag definitionen af den enkelte kundetype.
På den måde kan du inddele markedet i forskellige kundesegmenter, som sætter dig i stand til bedre at vurdere, hvor stort kundepotentialet for dit produkt er.
Ifølge marketinglitteraturen kan forskellene mellem kundetyperne måles på fire forskellige variable: de geografiske; demografiske, psykografiske og adfærdsmæssige variable.
Hvilket geografisk område skal dit produkt satse på?
Her skal du forholde dig til, hvilket geografisk område du ønsker at satse på for dit produkt. Du skal også finde ud af, om du finder dine kunder på landet eller i storbyerne eller et tredje sted.
Hvilket geografisk område skal dit produkt satse på?
Du kan også pejle dig ind på din kundegruppe ved hjælp af forskellige demografiske variable som alder, køn, familiestørrelse osv. Ønsker du f.eks. at fokusere på at afsætte dit produkt udelukkende til kvinder med en lang uddannelse og en høj indkomst, eller skal du tænke bredere.
Hvilken livsstil og hvilke holdninger har dit produkts kundegruppe?
De psykografiske variable er de sværeste at arbejde med og bliver derfor sjældent brugt fuldt ud. De segmenterer forbrugerne i forhold til livsstil, holdninger og personlighed.
Hvordan er kundernes købsadfærd for dit produkt?
Ved hjælp af de adfærdsmæssige kriterier undersøger du forbrugernes købsadfærd ved at se nærmere på, hvornår, hvordan, hvor meget og hvorfor forbrugerne anvender et produkt.
Forstå dine kundesegmenter på forbrugermarkedet bedre
Når du skal sætte flere ord på de syv kundetyper i forhold til dit produkt, kan du få inspiration i oversigten her:
Geografiske variable:
- Geografisk region (hvor stort satser du? Lokalområdet, nationalt, Europa?)
- Markeds befolkningsstørrelse
- Befolkningstæthed (storby, forstad, landsby eller andre geografiske forhold)
Demografiske variable:
- Alder
- Familiestørrelse
- Familielivsstil (ung, single, gift, ingen børn, børn osv.)
- Køn
- Husstandsindkomst
- Beskæftigelse
- Uddannelsesmæssig baggrund
- Generation (Efterkrigstidens baby boomers, generation X fra fattigfirserne, curling-generationen osv.)
- Nationalitet
- Social klasse
Psykografiske variable:
- Psykografisk livsstil (Kulturorienteret, sportsorienteret, outdoor-orienteret, familieorienteret osv.)
- Personlighedstræk
Adfærdsmæssige variable:
- Foretrækker kvalitet, god service, værdi for pengene, hurtighed osv.
- Hyppighed
- Loyalitet
Når du har fået en klarere forståelse af de forskellige kundetyper, kan du tage en beslutning om, hvem den mest oplagte målgruppe for dit produkt er.
Du bør lade din beslutning styre af, om du kan opnå den forventede indtjening for dit produkt hos den udpegede målgruppe. De følgende afsnit kan hjælpe dig med at kvalificere den beslutning.
Afsæt dit produkt med den rette marketingindsats
Hvis dit produkt skal trænge igennem til din målgruppe og forankre sig i kundernes bevidsthed, kræver det, at de opfatter dit produkt som relevant, enkelt og troværdigt.
Du kan sikre, at dit produkts vej til forbrugerne bliver en succes ved at have fokus på det rette marketingmiks. Et marketingmiks er de redskaber, som du kan anvende, når du vil afsætte dine produkter.
Når du skal planlægge din marketingindsats, bør du og din rådgiver tage højde for:
- Produktegenskaber (design, kvalitet og sortiment)
- Pris
- Reklame og andre salgsfremmende foranstaltninger
- Efterkøbsaktiviteter (produktgaranti, bytteret og service)
- Fysisk distribution
Du skal sikre dig, at din forretningsidé står stærkt på alle fem områder, så du sikrer dit produkts position på markedet.