Feedback Form

Produktinnovation  

Oprettet: 23-02-2016
Revideret: 16-06-2017

Styrk idéen

Tiden er inde til at sætte endnu flere ord på din idé. Med udgangspunkt i den feedback, du fik i fasen ”Ny start”, begynder du nu at undersøge sammenhængen mellem din idé og forretningsmodellen for din virksomhed.

Det er nu, du finder ud af, om din forretningsidé holder.

Forretningsmodellen ser først og fremmest på virksomheden indefra og ud. Det kan gøre det vanskeligt at få det nødvendige helikopterperspektiv på arbejdet i denne fase. Du og din rådgiver kan derfor med fordel inddrage Omverdensanalysen fra det dynamiske strategiforløb. Konklusionerne fra Omverdensanalysen kan give input i både denne fase og fasen ”Kend markedet”.

Idéudvikling 2.0

Vi starter i det små og kigger igen på elevatortalen til din idé. Brug skabelonen ”Idébeskrivelse” til at komme i gang med arbejdet.

”Idébeskrivelse” – Skabelon til, hvordan du beskriver din idé ned i detaljen.

Start med at udfylde punkterne 1-3 i skabelonen. Du finder muligvis ud af, at du må rette din elevatortale til på grund af relevant input fra fasen ”Ny start”, hvor du og din rådgiver afholdt det første møde om din forretningsidé.

I forbindelse med punkterne 4-5 i skabelonen ”Idébeskrivelse” undersøger du, hvordan din idé til et nyt produkt eller en optimering af bedriften vil påvirke din forretningsmodel. Men først vender du og din rådgiver tilbage til Omverdensanalysen.

Omverdensanalysen giver perspektiv

I løbet af dit dynamiske strategiforløb forholdt du dig til forskellige megatrends som teknologi, sundhed, miljø, demografi og globalisering og deres betydning for dine strategiske valg. Tag konklusionerne fra dette arbejde frem nu. De hjælper med til at kvalificere arbejdet med din forretningsidé og giver dig det rette helikopterperspektiv, inden du og din rådgiver går i gang med forretningsmodellen.

Læs mere om Omverdensanalyse.

Forretningsmodellen skærer din idé til

Når du arbejder med forretningsmodellen, bliver du skarp på, hvem din virksomheds kunder er, hvilke ydelser de har brug for, og hvordan du producerer de ydelser, de efterspørger. Forretningsmodellen tvinger dig til at se nærmere på alle relevante områder af din virksomhed. Det skaber overblik og er med til at udpege de områder, hvor din nuværende forretningsmodel ikke matcher din forretningsidé.

Efterhånden, som du arbejder dig igennem forretningsudviklingens faser, vil du få større indsigt i, hvad din forretningsidé kræver af de forskellige dele af din forretning. Du vil derfor løbende vende tilbage til forretningsmodellen for at justere den.

Lige nu skal du og din rådgiver i gang med at afprøve, om din forretningsidé er levedygtig. Brug skabelonen til ”Forretningsmodel” nedenfor. Vær opmærksom på at komme rundt i alle hjørner.

Når du er færdig med denne første gennemgang af forretningsmodellen, står du med en business case for din forretningsidé. Business casen fortæller dig, om du kan tjene penge på din idé.

Skabelon til ”Forretningsmodel”

Du og din rådgiver kan lade jer inspirere af værktøjet ”Konceptualisering af forretningsmodellen”.

Værktøjet indeholder en liste af konkrete spørgsmål til alle dele af forretningsmodellen. I kan bruge spørgsmålene, når I gennemgår forretningsmodellen for din virksomhed.

Værktøjet skal også bruges i faserne ”Kend markedet”, ”Beskriv organisationen” samt ”Lav budget og planlæg”, hvor du og din rådgiver går mere i dybden med forretningsmodellen for din virksomhed.

Første gennemgang af forretningsmodellen og udarbejdelsen af din business case kan gøres på højst 2 timer.

 

Overvej at deltage i et netværk

Mens du er i gang med at kvalificere din forretningsidé, så overvej, om du måske kunne have fordel af at træde ind i et netværk.

Involverer du det rette netværk i din forretningsudvikling, kan din idé hurtigere blive til virkelighed.

Læs mere i artiklen: Netværk sætter turbo på din forretningsudvikling.

Og læs mere om, hvordan du selv faciliterer et netværk med fokus på forretningsudvikling i artiklen: Sådan faciliterer du et netværk med fokus på forretningsudvikling.

En fiks og færdig forretningsplan

Når du har været samtlige faser af forretningsudviklingen igennem og har undersøgt alle aspekter af din forretningsmodel, har du opsamlet input til at udarbejde en endelig forretningsplan for din virksomhed, så du kan gøre dig klar til at føre din forretningsidé ud i livet.

Husk igennem alle faser at fastholde indspil til din forretningsplan. Du finder en skabelon til forretningsplanen i den allersidste fase ”Forretningsplan”.

Se en video om forretningsudvikling

Værktøjskassen

Klik på en overskrift i figuren nedenfor for at gå til det ønskede værktøj.

 

Sidst bekræftet: 16-06-2017 Oprettet: 23-02-2016 Revideret: 16-06-2017

Forfatter

Økonomi & Virksomhedsledelse
Chefkonsulent

Ivan Damgaard

Forretning & Implementering


Chefkonsulent

Gustaf Højriis Bock

Økologi Innovation


Af samme forfatter

Skalering af forretningsmodeller i landbruget
I segmentet af landbrugsvirksomheder med en omsætning under 2 mio. kr. opleves udfordringer især i forhold til, hvordan der...
14.12.18
Husk de personlige overvejelser
Et ejerskifte handler ikke kun om tal, bundlinje og skatteoptimering. De bløde dele af et ejerskifte er lige så vigtige at ...
27.11.17
Skaf finansiering
Du og din rådgiver har tænkt i finansieringsmuligheder igennem alle faser, men i denne fase afgøres det endeligt, om du kan...
16.06.17
Beskriv organisationen
Har du og dine medarbejdere de kompetencer, der skal til, for at få optimeringen til at lykkes? Har du et overblik over all...
16.06.17
Beskriv organisationen
Har du og dine medarbejdere de kompetencer, der skal til, for at få din forretningsidé til at lykkes? Har du et overblik ov...
16.06.17